Prima companie care ar putea oferi servicii de comunicaţii mobile în sistem MVNO ar putea fi daPhone, firmă specializată în apeluri internaţionale la preţ redus.
MVNO ester un operator care furnizează servicii de comunicaţii mobile prin intermediul reţelei fizice a altui operator mobil. Operatorul virtual poate aduce costuri mai mici sau servicii care ne-ar putea scăpa de contractele de 24 de luni ale operatorilor. Să vedem ce ne vor aduce serviciile de comunicaţii în sistem MVNO.
“Ca şi servicii de reţea, nu va exista o diferenţiere faţă de ce suntem obişnuiţi în momentul de faţă ca utilizatori de telefonie mobilă. Voce, SMS şi internet, acestea sunt serviciile care vor fi disponibile, iar în momentul de faţă, din informaţiile pe care le deţinem, daPhone reprezintă MVNO aflat în cele mai avansate discuţii cu potenţiala reţea gazdă. Avem cele mai mari şanse să lansăm serviciile în următoarea perioadî de timp ceea ce înseamnă cam şase luni de zile”, a declarat pentru ECONOMICA.NET, Cătălin Scarlat, director comercial daPhone şi project managerul MVNO-ului.
Potrivit acestuia, daPhone nu o să se axeze pe nişe, iar momentul actual este destul de interesant datorită scăderii foarte mari a tarifelor de interconectare. Operatorul virtual daPhone nu se va axa neapărat pe reducerile de preţ în oferta sa, ci mai mult pe un nou tip de ofertă, mai ales că există foarte mult trafic fidelizat deja de ani şi ani de zile de operatorii din piaţă.
“În România am văzut foarte puţine oferte destinate prietenilor şi familiei. Nu există o ofertă care să se ofere la o familie întreagă sau la un grup de prieteni. Nu am văzut oferte care să nu mai ţină seama de perioade contractuale. Îţi faci un abonament îl păstrezi perioada minimă contractuală de o lună iar după poţi continua cu operatorul sau poţi merge la un alt operator”, a spus Cătălin Scarlat.
Reprezentantul daPhone este de părere că în zona asta comercială de facilităţi pentru utilizator va fi concurenţa adevărată.
“O altă noutate pe care o vor aduce opertorii virtuali va fi pe zona serviciilor integrate. Ca şi operator mă pot duce să fac un parteneriat şi să îmi vând serviciile unui distribuitor dintr-un oraş care are o bază de 5.000 de clienţi pe internet, telefonie fixă şi televiziune şi astfel distribuitorul devine un competitor pentru clienţii mari care oferă deja şi servicii mobile.
Business-ul de MVNO se bazează pe un marketing foarte bun şi identificarea unor zone specifice din piaţă cum ar fi operatorii mici de comunicaţii fixe care sunt în imposibilitatea de a furniza servicii 4play”, a mai spus reprezentantul daPhone.
Traficul la internet o miză importantă pe piaţa de comunicaţii mobile
“Noi o sa mizăm foarte mult pe serviciile de date pentru că volumul se va dubla în viitorul apropiat. În acest moment în România avem o rată de penetrare de 25-30% a smartphone-urilor, iar în alte ţări europene este de 60-70% şi nu am nici un motiv să cred că nu se va întâmpla la fel şi în România şi aici e o oportunitate”, a declarat Scarlat.
Potrivit acestuia, dacă este să vorbim de preţul unitar pentru trafic, acesta va rămâne controlat de operatorii mari.
„Niciodată nu o să vândă un operator tarfic mai ieftin unui MVNO în comparaţie cu preţurile practicate pentru clienţii săi. Ei îşi vor face ofertele de wholesale către noi, operatorii virtuali, astfel încât să nu ne putem apropia de limita sensibilă din care am putea deveni o competiţie la nivelul preţului foarte puternică pentru ei”, a declarat oficialul daPhone.
Un potenţial target-clienţii nemulţumiţi ai operatorilor clasici. “Un alt segment de piaţă pe care nici noi şi nici alţi zece operatori virtuali nu îl putem acoperi este cel al clienţilor de telefonie mobilă care au avut cel puţin o nemulţumire faţă de operatorul curent în ultimele 12 luni de zile. Eu cred că este loc foarte mult în zona de MVNO în România, iar în primii trei ani de la lansarea MVNO-ului pe piaţa locală estimez că vor mai intra cel puţin cinci operatori virtuali”, a mai spus Cătălin Scarlat.
Îm primii trei ani de la lansarea DaPHONE ca MVNO, compania targetează aproximativ 500.000 de clienţi pe structura actuală a pieţei. Compania este deţinută de mai mulţi acţionari de naţionalitate israeliană.
MVNO, un business de fidelizare a clienţilor
“În următorii ani nu cred că o sa mai putem vorbi de o stratificare a pieţei de comunicaţii, cum se întamplă în momentul actual. Nu am nici o îndoială că odată cu intrarea primului MVNO pe piaţa se va face şi branding la anumite business-uri care nu au legatură cu comuncaţiile aşa cum se întamplă în Germania prin Lidl care si-a lansat operator mobil virtual sau Carrefour în Franţa care deţine la rândul său un MVNO”, a mai spus reprezentantul daPhone.
Potrivit acestuia, MVNO va deveni realitate şi vor conta ingredientele din business-ul ăsta şi în primul rand distribuţia.
Un exemplu foarte relevant de folosirea unui MVNO pentru creşterea unui brand este Tchibo, care a găsit prin MVNO un mijloc foarte bun de a fdeliza clienţii. Având un canal de distribuţie foarte bun, au oferit clienţilor beneficii la comunicaţiile mobile atunci când achiziţionau un pachet de cafea, ceea ce a condus la creşterea numărului de clienţi şi la fidelizarea lor ulterioară.
economica.net