Zeci de mii de ieseni se deplaseaza zilnic cu tramvaiele, microbuzele sau autobuzele regiei de transport si, pentru oricare dintre ei, poate fi si ultima calatorie. Un copil in drum spre scoala, un iesean care merge la locul de munca sau un pensionar care se plimba toata ziua cu transportul public pot nimeri intr-unul din tramvaiele sau autobuzele care raman fara frane. Fiecare dintre dumneavoastra poate muri in vehiculele cumparate la mana a doua, vreme de 10 ani, de primarul Iasului.
In afara de cele 50 de MAZ-uri cumparate cu scandal la un pret dublu fata de cel al pietei, toate autobuzele si tramvaiele RATP-ului au fost achizitionate second hand sau primite ca donatie de la tarile vestice, care le-au scos din uz. Zgarcenia si lacomia pentru sutele de autobuze si tramvaie cumparate la preturi de nimic s-au transformat in pericol public si pot provoca oricand catastrofe pe strazile Iasului. Un primar care cumpara doar mijloace de transport la mana a doua pentru cetatenii pe care ii reprezinta poate fi poreclit, pe buna dreptate, un „primar second hand”, acesta fiind si pretul pus de edili pe siguranta cetatenilor care folosesc transportul public.
Angajatii RATP au semnalat, de mai multe ori, ca raman fara sistemul de franare in diferite ipostaze, dar nimeni nu i-a luat in serios si s-a ajuns la accidente groaznice, care se soldeaza chiar si cu morti, asa cum a fost cazul accidentului din Fundatie.
Calatorii au vazut moartea cu ochii
Ieri, iesenii au fost martorii unui teribil accident care a fost la un pas sa devina o catastrofa de proportii. Aproape 150 de oameni ce calatoreau in doua tramvaie ale RATP Iasi au fost la un pas de moarte dupa ce un banal scurtcircuit la reteaua electrica stradala a lasat fara frane vagoanele care se aflau pe panta abrupta de pe strada Arcu, in dreptul Rapei Galbene. Cel mai probabil, din cauza vechimii, tramvaiele 6 si 3 au ramas si fara celelalte doua sisteme de franare, independente de alimentarea cu energie electrica. In cazul unei pene de curent, orice vatman foloseste sistemul alternativ de franare, dar ieri, acest sistem nu a functionat.
Momentele dinaintea impactului au fost pentru calatori trairi groaznice, care i-au facut sa se gandeasca la ce e mai rau. „A inceput sa coboare cu viteza la vale si s-a accidentat, noroc ca era tramvaiul celalalt in spate. A ramas fara frana, m-am accidentat la mana, la genunchi si glezna. Erau in jur de 100 si ceva de oameni in tramvai si am anuntat: «Tineti-va bine ca nu mai are tramvaiul frane»”, povesteste unul dintre pasagerii tramvaiului 6.
Aflandu-se pe panta dinspre Gara spre Piata Unirii, tramvaiul ST10 fabricat in 1981, care circula pe traseul 6, a ramas fara curent electric, din cauza unui scurtcircuit la reteaua stradala. Vatmanul povesteste ca a apelat la toate sistemele de franare, insa fara folos. Tramvaiul a alunecat din varful pantei cu o viteza ingrijoratoare si s-a izbit intr-un alt tramvai aflat in spate . „A ramas fara frane, l-am scapat la vale. Nu a fost curent, nu stiu care e cauza, dar o sa se stabileasca cand se va face verificarea tehnica”, spune Petru Coca, vatmanul de pe tramvaiul 6. Acesta are o experienta impresionanta in RATP si conduce acelasi tramvai de 7 ani. Intrebat daca intreruperea energiei electrice dezactiveaza complet sistemele de franare ale vagonului, vatmanul a raspuns ca acestea pot ceda. „Nu este mort, dar poate sa cedeze (sistemul de franare – n.r.). Am incercat si nu mergea. Le-am spus calatorilor sa se fereasca si atata tot, n-am mai avut timp. Dar totusi eu eram interesat sa il opresc, asta a fost prima grija. Pe urma, cand am vazut ca nu se poate opri, am spus: «Tineti-va, ca e jale!»”, mai povesteste vatmanul Petru Coca.
Iesenii au fost transportati de urgenta la spital
Impactul celor doua vagoane a fost atat de puternic, incat ambele au sarit instantaneu de pe sine, iar toti calatorii au cazut. Spatele tramvaiului 6 a fost turtit pana la nivelul usilor, iar cabina tramvaiului 3 a fost strivita complet. In total au fost inregistrate noua victime, dintre care patru au fost transportate la urgente pentru ingrijiri medicale. „Am intervenit la fata locului cu un echipaj SMURD si o ambulanta. La Spitalul Sf. Spiridon au fost transportate trei persoane care se aflau in tramvaie, iar la Neurochirurgie a fost redirectionata o ambulanta cu o persoana, o tanara de 19 ani. Unii pasageri au refuzat transportul la spital pentru investigatii, iar o batrana de 81 de ani a mers la domiciliu, dupa care a chemat ambulanta. Niciunul nu este in stare grava, prezentand doar multiple contuzii si echimoze”, a precizat conf. dr. Diana Cimpoesu, medic sef UPU – SMURD in cadrul Spitalului Sf. Spiridon Iasi.
Oficialii RATP sustin ca vagoanele intra in inspectie tehnica o data la o luna si nu cunosc cauzele accidentului in care au fost implicate doua tramvaie, vechi de peste 30 de ani. „Vom face o comisie si vom vedea exact cauzele acestui incident. Nu conteaza cat de vechi sau cat de noi sunt tramvaiele. Revizia se face in functie de numarul de kilometri si poate varia de la trei saptamani, la o luna prima revizie, dupa care urmeaza celelalte la doua luni”, a spus Cristian Stoica, directorul tehnic al RATP Iasi.
Primarul Nichita, contrazis de vatman
Primarul Nichita a convocat o sedinta de urgenta, ieri dupa-amiaza, la Palatul Roznovanu, iar desfasuratorul pare sa fie exact ca in cazul carnagiului din Fundatie. Va vine sa credeti sau nu, edilii l-au scos vinovat pe vatmanul care, de 7 ani, conduce acelasi tramvai si cunoaste vagonul pe de rost.
„Am observat clar doua tipuri diferite de comportament ale vatmanilor. Primul vatman nu a stiut cum sa actioneze într-o situatie limita, încurcând manevrele de frânare ale vagonului. Cel de-al doilea vatman, aflat în situatie similara, fara curent electric, a actionat corect sistemul de frânare si a protejat calatorii din vagonul sau”, a declarat primarul Gheorghe Nichita.
Totusi, afirmatiile edilului sunt contrazise de vatmanul care conducea vagonul 3. El sustine ca nici tramvaiul lui nu avea franele functionale. „Nu era curent pe retea, am vazut ca tramvaiul coboara la vale si am strigat la oameni ca se ciocnesc doua vagoane. Ne-am prins de bara, eu am iesit din cabina. De obicei este frana cand nu avem curent la tramvai, dar a fost o cauza, nu stiu de ce”, a spus Pavel Popa, vatman in cadrul RATP.
ITM Iasi a inceput o ancheta
Inspectoratul Teritorial de Munca (ITM) Iasi a inceput o ancheta pentru a stabili cauzele care au dus la producerea acestui incident periculos. La fata locului s-au deplasat si inspectori de munca pentru efectuarea cercetarilor. „Noi am inceput cercetarile pentru a vedea exact ce s-a intamplat si care au fost cauzele care au dus la producerea acestui incident periculos. Deocamdata nu putem vorbi de accident de munca. Cei doi vatmani nu au fost raniti. La spital au fost transportati trei calatori care, in timpul impactului dintre cele doua tramvaie, au fost raniti. Vom discuta cu cele trei persoane din spital pentru a vedea daca erau in drum spre serviciu sau se deplasau in interes de serviciu. Ancheta este abia la inceput si nu ne putem pronunta. In paralel RATP desfasoara propria ancheta. Dupa finalizarea cercetarilor vom incerca sa gasim, impreuna cu RATP Iasi, solutii comune pentru ca astfel de incidente periculoase sa nu se mai repete”, a declarat George Tanasievici, inspector sef adjunct la ITM Iasi.
„Carnagiul din Fundatie”, asa cum a fost denumit accidentul teribil de acum doi ani si jumatate, s-a soldat cu moartea unui iesean, si ranirea grava a unei pesoane. Atunci, un tramvai a ramas fara frane in timp ce cobora Copoul si s-a izbit violent de masinile care asteptau la trecerea pentru pietoni. Vatmanul tramvaiului respectiv a spus ca niciunul dintre cele trei sisteme de franare nu a functionat, dar anchetatorii l-au scos tot pe el vinovat.
bzi.ro