Ministrul Transporturilor a anunţat ieri la Iaşi priorităţile instituţiei pentru judeţul nostru. Acestea sunt trei: şoseaua de centură, centrul intermodal şi pista Aeroportului. Ce termene a dat Relu Fenechiu acestor obiective? Ce a spus de autostradă?
Viitoarea pistă a Aeroportului s-a lungit cu încă 800 de metri încă înainte de a se înfige primul hârleţ în pământ. Contractul de finanţare ar urma să fie semnat încă din acest an. Viitoarea investiţie face parte dintr-o listă de trei proiecte pe care ministrul transporturilor, Relu Fenechiu, şi le-a asumat pentru acest an. „La nivelul ministerului, nu avem bani. Singurele locuri unde aceştia există sunt axele POS-T, iar banii pot fi contractaţi până la 31 decembrie 2013. Avem trei obiective la Iaşi pe care încercăm să le finanţăm, iar anul acesta este obligatoriu să semnăm contractele de finanţare“, a declarat ministrul.
Pistă de 3.200 metri
Proiectele considerate prioritare de Fenechiu sunt prelungirea viitoarei piste a Aeroportului, continuarea lucrărilor la şoseaua de centură şi realizarea centrului intermodal Holboca. Construirea unei noi piste la Aeroport se află deja în procedură de licitaţie, organizată la nivelul Consiliului Judeţean. Pista ar urma să aibă o lungime de 2.400 metri, CJ alocând pentru finanţarea lucrărilor suma de 200 milioane lei, din fonduri proprii. Lucrările ar urma să dureze 18 luni. În paralel, Ministerul Transporturilor ar urma să demareze lucrări de prelungire a pistei până la 3.200 metri, de construire a unei parcări pentru aeronave şi a unui drum perimetral. Parţial, lucrările anunţate de Fenechiu se suprapun pe a doua etapă de dezvoltare a Aeroportului, proiectul CJ implicând realizarea a două căi de degajare a pistei, a unei platforme de îmbarcare-debarcare şi a instalaţiilor aferente de balizaj şi iluminat. Aceste lucrări au fost evaluate de preşedintele CJ, Cristian Adomniţei, la 40 milioane euro, dorindu-se obţinerea unei finanţări europene. Ministrul a spus că Iaşul ar putea primi 10 milioane euro de la Guvern pentru Aeroport. Banii ar urma să ajungă la Iaşi după viitoarea rectificare bugetară din iulie, dacă aceasta va fi pozitivă.
Ministerul Transporturilor ar urma să se implice în acest an şi într-un al doilea proiect aflat în lucru la nivelul CJ, respectiv construirea unui Centrului Intermodal de transport de marfă la Holboca. Proiectul vizează construirea a două căi ferate noi, cu platformă betonată, pentru a permite transferarea containerelor de pe un tir pe vagon şi invers. Amplasarea la Holboca ar permite, prin existenţa şi a căii ferate cu ecartament lat, ca Iaşul să poată intermedia transportul feroviar şi rutier cu spaţiul ex-sovietic. Valoarea proiectului a fost evaluată la 15 milioane euro. „Cer Consiliului Judeţean să accelereze cât poate procedurile în curs şi să comprime termenele pe cât posibil. Am discutat cu Adomniţei şi aştept studiul de fezabilitate la Ministerul Transporturilor săptămâna viitoare. Suntem deja în martie, iar până în decembrie nu mai este foarte mult timp“, a spus Fenechiu.
Continuarea lucrărilor la şoseaua de centură varianta sud ar urma să fie finanţată în acest an de Ministerul Transporturilor. Necesarul de fonduri estimat de Direcţia Regională Drumuri şi Poduri (DRDP) se ridică pentru acest an la 20,5 milioane lei.
Ministrul Transporturilor l-a atacat ieri dur pe preşedintele Traian Băsescu, acuzându-l de populism ieftin în problema avionului prezidenţial. Fenechiu a afirmat că întreţinerea avionului prezidenţial costă 7 milioane euro anual, în timp ce închirierea unui avion de la o companie străină ar costa doar 2,4 milioane euro anual. „Nu spun că preşedintele ar trebui să-şi cumpere bilete la un avion de linie. E normal ca preşedintele să fie respectat şi să beneficieze de un avion VIP. Dar să lase populismele ieftine, că el merge la cumpărături cu Loganul, dar foloseşte un avion care ne costă anual 7 milioane de euro. Apoi, avionul este folosit exclusiv de preşedinte, că Ponta nu l-a folosit niciodată, dar banii sunt plătiţi de Guvern. Ar trebui să apară în bugetul Administraţiei Prezidenţiale, să ştie toată lumea cât şi pe ce se cheltuie“, a spus Fenechiu.
S-a ieftinit autostrada?
Autostrada spre vest s-a ieftinit peste noapte la jumătate. Ministrul Tansporturilor, Relu Fenechiu,a estimat valoarea lucrărilor la 4 miliarde euro, faţă de evaluarea precedentă de 9 miliarde euro, făcută în cadrul ministerului anul trecut. „Suma iniţială era evident prea mare. Era mai mare decât toată suma alocată prin Programul Operaţional Sectorial – Transporturi pe intervalul 2014-2020 şi de două ori mai mare decât alocările pe POS-T din 2007-2013. Pentru a putea fi realizată, autostrada trebuie să devină mai ieftină. Am căutat soluţii de limitare a costurilor“, a declarat Fenechiu.
Acesta a avansat ieri o nouă variantă a autostrăzii care să lege Iaşul de vestul ţării. Aceasta ar urma să fie prelungită până la Câmpia Turzii, pentru a se conecta la autostrada Transilvania, aflată deja în execuţie. În loc de 289 km, autostrada ar urma să aibă astfel 370 km. Pentru reducerea costului lucrărilor, viitorului constructor i se va acorda dreptul de a stabili traseul cel mai avantajos. Astfel, Ministerul Transporturilor va stabili doar localităţile care vor fi situate pe traseul autostrăzii, constructorul având posibilitatea de a devia câteva sute de metri faţă de ruta proiectată. De asemenea, tunelurile care vor fi construite la trecerea Carpaţilor Orientali vor fi prevăzute cu doar două benzi de circulaţie, urmând să fie lărgite ulterior. „Să fim sinceri. La ora aceasta nu avem un trafic prognozat foarte mare. Dacă o va cere traficul, mai facem un rând de tuneluri, nu ar fi asta o problemă. Dar pe termen scurt nu este mult trafic“, a precizat ministrul.
Acesta a anunţat că va propune miercuri un proiect de hotărâre de Guvern prin care autostrada să fie trecută legal din portofoliul Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale în cel al Ministerului Transporturilor. Intenţia a fost anunţată de premierul Victor Ponta încă din luna ianuarie, fără a fi însă aprobată printr-un act normativ. Ministrul Fenechiu a apreciat că lucrările de construire a autostrăzii s-ar putea finanţa în cadrul unui parteneriat public-privat. „Am avut discuţii cu Banca Europeană de Investiţii, cu Banca Mondială, există şi companii interesate de proiect. Se ştie că până acum nu a fost încheiat niciun parteriat public-privat în ţară, dar am ambiţia să arăt că se poate“,
a încheiat Fenechiu.
a încheiat Fenechiu.
Ministrul Transporturilor a anunţat ieri la Iaşi priorităţile instituţiei pentru judeţul nostru
Ministrul Transporturilor a anunţat ieri la Iaşi priorităţile instituţiei pentru judeţul nostru. Acestea sunt trei: şoseaua de centură, centrul intermodal şi pista Aeroportului. Ce termene a dat Relu Fenechiu acestor obiective? Ce a spus de autostradă?
Viitoarea pistă a Aeroportului s-a lungit cu încă 800 de metri încă înainte de a se înfige primul hârleţ în pământ. Contractul de finanţare ar urma să fie semnat încă din acest an. Viitoarea investiţie face parte dintr-o listă de trei proiecte pe care ministrul transporturilor, Relu Fenechiu, şi le-a asumat pentru acest an. „La nivelul ministerului, nu avem bani. Singurele locuri unde aceştia există sunt axele POS-T, iar banii pot fi contractaţi până la 31 decembrie 2013. Avem trei obiective la Iaşi pe care încercăm să le finanţăm, iar anul acesta este obligatoriu să semnăm contractele de finanţare“, a declarat ministrul.
Pistă de 3.200 metri
Proiectele considerate prioritare de Fenechiu sunt prelungirea viitoarei piste a Aeroportului, continuarea lucrărilor la şoseaua de centură şi realizarea centrului intermodal Holboca. Construirea unei noi piste la Aeroport se află deja în procedură de licitaţie, organizată la nivelul Consiliului Judeţean. Pista ar urma să aibă o lungime de 2.400 metri, CJ alocând pentru finanţarea lucrărilor suma de 200 milioane lei, din fonduri proprii. Lucrările ar urma să dureze 18 luni. În paralel, Ministerul Transporturilor ar urma să demareze lucrări de prelungire a pistei până la 3.200 metri, de construire a unei parcări pentru aeronave şi a unui drum perimetral. Parţial, lucrările anunţate de Fenechiu se suprapun pe a doua etapă de dezvoltare a Aeroportului, proiectul CJ implicând realizarea a două căi de degajare a pistei, a unei platforme de îmbarcare-debarcare şi a instalaţiilor aferente de balizaj şi iluminat. Aceste lucrări au fost evaluate de preşedintele CJ, Cristian Adomniţei, la 40 milioane euro, dorindu-se obţinerea unei finanţări europene. Ministrul a spus că Iaşul ar putea primi 10 milioane euro de la Guvern pentru Aeroport. Banii ar urma să ajungă la Iaşi după viitoarea rectificare bugetară din iulie, dacă aceasta va fi pozitivă.
Ministerul Transporturilor ar urma să se implice în acest an şi într-un al doilea proiect aflat în lucru la nivelul CJ, respectiv construirea unui Centrului Intermodal de transport de marfă la Holboca. Proiectul vizează construirea a două căi ferate noi, cu platformă betonată, pentru a permite transferarea containerelor de pe un tir pe vagon şi invers. Amplasarea la Holboca ar permite, prin existenţa şi a căii ferate cu ecartament lat, ca Iaşul să poată intermedia transportul feroviar şi rutier cu spaţiul ex-sovietic. Valoarea proiectului a fost evaluată la 15 milioane euro. „Cer Consiliului Judeţean să accelereze cât poate procedurile în curs şi să comprime termenele pe cât posibil. Am discutat cu Adomniţei şi aştept studiul de fezabilitate la Ministerul Transporturilor săptămâna viitoare. Suntem deja în martie, iar până în decembrie nu mai este foarte mult timp“, a spus Fenechiu.Continuarea lucrărilor la şoseaua de centură varianta sud ar urma să fie finanţată în acest an de Ministerul Transporturilor. Necesarul de fonduri estimat de Direcţia Regională Drumuri şi Poduri (DRDP) se ridică pentru acest an la 20,5 milioane lei.Ministrul Transporturilor l-a atacat ieri dur pe preşedintele Traian Băsescu, acuzându-l de populism ieftin în problema avionului prezidenţial. Fenechiu a afirmat că întreţinerea avionului prezidenţial costă 7 milioane euro anual, în timp ce închirierea unui avion de la o companie străină ar costa doar 2,4 milioane euro anual. „Nu spun că preşedintele ar trebui să-şi cumpere bilete la un avion de linie. E normal ca preşedintele să fie respectat şi să beneficieze de un avion VIP. Dar să lase populismele ieftine, că el merge la cumpărături cu Loganul, dar foloseşte un avion care ne costă anual 7 milioane de euro. Apoi, avionul este folosit exclusiv de preşedinte, că Ponta nu l-a folosit niciodată, dar banii sunt plătiţi de Guvern. Ar trebui să apară în bugetul Administraţiei Prezidenţiale, să ştie toată lumea cât şi pe ce se cheltuie“, a spus Fenechiu.
S-a ieftinit autostrada?
Autostrada spre vest s-a ieftinit peste noapte la jumătate. Ministrul Tansporturilor, Relu Fenechiu,a estimat valoarea lucrărilor la 4 miliarde euro, faţă de evaluarea precedentă de 9 miliarde euro, făcută în cadrul ministerului anul trecut. „Suma iniţială era evident prea mare. Era mai mare decât toată suma alocată prin Programul Operaţional Sectorial – Transporturi pe intervalul 2014-2020 şi de două ori mai mare decât alocările pe POS-T din 2007-2013. Pentru a putea fi realizată, autostrada trebuie să devină mai ieftină. Am căutat soluţii de limitare a costurilor“, a declarat Fenechiu.
Acesta a avansat ieri o nouă variantă a autostrăzii care să lege Iaşul de vestul ţării. Aceasta ar urma să fie prelungită până la Câmpia Turzii, pentru a se conecta la autostrada Transilvania, aflată deja în execuţie. În loc de 289 km, autostrada ar urma să aibă astfel 370 km. Pentru reducerea costului lucrărilor, viitorului constructor i se va acorda dreptul de a stabili traseul cel mai avantajos. Astfel, Ministerul Transporturilor va stabili doar localităţile care vor fi situate pe traseul autostrăzii, constructorul având posibilitatea de a devia câteva sute de metri faţă de ruta proiectată. De asemenea, tunelurile care vor fi construite la trecerea Carpaţilor Orientali vor fi prevăzute cu doar două benzi de circulaţie, urmând să fie lărgite ulterior. „Să fim sinceri. La ora aceasta nu avem un trafic prognozat foarte mare. Dacă o va cere traficul, mai facem un rând de tuneluri, nu ar fi asta o problemă. Dar pe termen scurt nu este mult trafic“, a precizat ministrul.Acesta a anunţat că va propune miercuri un proiect de hotărâre de Guvern prin care autostrada să fie trecută legal din portofoliul Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale în cel al Ministerului Transporturilor. Intenţia a fost anunţată de premierul Victor Ponta încă din luna ianuarie, fără a fi însă aprobată printr-un act normativ. Ministrul Fenechiu a apreciat că lucrările de construire a autostrăzii s-ar putea finanţa în cadrul unui parteneriat public-privat. „Am avut discuţii cu Banca Europeană de Investiţii, cu Banca Mondială, există şi companii interesate de proiect. Se ştie că până acum nu a fost încheiat niciun parteriat public-privat în ţară, dar am ambiţia să arăt că se poate“, a încheiat Fenechiu.
ziaruldeiasi.ro