Ieri, Ministerul Transporturilor a facut publice documentele ce prezinta strategia Romaniei privind investitiile publice in transporturi pentru urmatorii 15 ani, anume memorandumul care aproba Master Planul General de Transport (MPGT) si Strategia de Implementare, documentul care stabileste prioritizarea proiectelor. In ceea ce priveste componenta rutiera, in Memorandum este prezentat scenariul reiesit in urma analizelor, cu o ierarhizare pe baza de punctaj pentru cele 12 proiecte de autostrazi si 18 proiecte de drum expres. In Strategia de Implementare ordinea de prioritizare este diferita, iar punctajele proiectelor au fost modificate pentru a ajusta scenariul pentru implementare.
In ceea ce priveste Strategia de Implementare aprobata miercuri, aceasta stabileste o prioritizare a proiectelor diferita fata de scenariul recomandat in Master Plan. Pe primul loc la autostrazi se regasesc rutele Bacau – Pascani (82.85 puncte) si Sibiu – Pitesti (82.22 puncte). Pe locul trei apare autostrada Comarnic Brasov (77.80 puncte), desi in scenariul EES din Master Plan recomandat, tronsonul este clasat pe locul 10 din 12 cu un punctaj de 47.80. Pe patru apare autostrada de la Iasi (Ungheni) pana la Targu Neamt (72,15 puncte), iar pe locul cinci apare clasata autostrada Brasov – Bacau (69,78 puncte).
Autostrada Brasov – Bacau, aparuta ca de nicaieri in ultimii ani pe agenda autoritatilor de la transporturi, apare in Master Plan, in scenariul recomandat (EES), pe ultimul loc, cu un punctaj de 39.78. Autostrada Iasi – Targu Neamt apare pe locul 4, in timp ce continuarea pana la Targu Mures e abia pe locul 10. Asemanator, autostrada de la Bors pana la Suplacu de Barcau e pe locul 7, in timp ce continuarea pana la Nadaselu vine abia pe ultimul loc, 12.
Cat priveste Strategia de Implementare si prioritizarea drumurilor expres, situatia seamana oarecum cu scenariul recomandat in Master Plan. Modificarea majora e ca pe primul loc apare Modernizarea la 4 benzi a Centurii Sud Bucuresti, fata de Drumul expres Suceava – Siret, retrogradat pe locul 5 in strategia de implementare fata de locul 1 in Master Plan. In rest, prioritare vin restul tronsoanelor care se suprapun peste coridorul IX de la Ploiesti pana la Suceava (Siret) prin Buzau, Focsani si Bacau, potrivit hotnews.ro.