In urma cu o saptamana, ministrul Transporturilor Ioan Rus a prezentat in cadrul unei conferinte strategia autostrazilor pentru anii ce urmeaza, trasand proiectele prioritare de autostrazi si drumuri expres asa cum reies ele in varianta finala a Master Planului General de Transport.
Toate autostrazile si drumurile expres din strategia ne-ar costa circa 28 de miliarde de euro. Cu toate acestea, sursele de finantare disponibile nu pot acoperi aceasta valoare. Vorbind despre aceste costuri, Ministrul Rus a zis ca, printre altele, Romania se bazeaza pe un miliard de euro pentru rutier ramas inca din exercitiul financiar 2007-2013 si pe 5 miliarde de euro din urmatorul exercitiu financiar 2014-2020.
De altfel, informatia transmisa de Ioan Rus cu cele 5 miliarde de euro pentru sectorul rutier pe programul 2014-2020 se regaseste si pe site-ul Minister Transporturilor pe pagina care descrie strategia.
Cu toate acestea, informatiile din proiectul Programului Operational Infrastructura Mare (POIM) 2014-2020, cel sub care toate investitiile cu bani europeni vor fi implementate, arata ca suma destinata sectorului rutier este mult mai mica, situandu-se la circa 3,7 miliarde de euro.
Totalul de circa 3,7 miliarde de euro pentru sectorul rutier in noul exercitiu financiar a fost confirmat, luni, si de catre reprezentantii Ministerului Fondurilor Europene, ca raspuns la o intrebare HotNews.ro.
„Va pot confirma alocarea financiara pe sectorul rutier din acest moment. Este intr-adevar 3,7 miliarde de euro cu tot cu cofinantare nationala. 5 miliarde de euro este alocarea aproximativa din fondurie UE pentru tot ce inseamna transport la care se adauga cofinantarea nationala si ajungem la total de 6,8 miliarde de euro pentru intreg domeniul transporturilor”, a explicat Delia Ionica, expert Directia Generala de coordonare implementare programe de investitii majore din cadrul Ministerului Fondurilor Europene in cadrul unei dezbateri publice pe marginea Programului Operational Infrastructura Mare (POIM) 2014-2020.
Avem 3,7 mld euro, dar cheltuim o buna bucata din ei pentru terminarea proiectelor pe care nu le-am putut termina in ciclul financiar 2007-2013
Cele 3,7 miliarde de euro nu sunt destinate doar autostrazilor si drumurilor expres, ci au in vedere si drumurile nationale, noduri sau proiecte de reabilitari sau modernizari.
Mai mult, din totalul de 3,7 miliarde de euro aproape 0,5-0,7 miliarde de euro sau chiar mai mult vor fi folositi pentru finalizarea unor proiecte „fazate” intre cele doua exercitii financiare, proiecte precum Autostrada Lugoj-Deva (loturi 2,3,4), Autostrada Sebes – Turda sau Autostrada Campia Turzii – Targu Mures.
Aceste proiecte au fost demarate de Romania in cadrul actualului ciclu financiar 2007-2013, dar din diverse intarzieri sau probleme nu pot fi terminate pana la finalul anului in curs, momentul de inchidere pentru fondurile 2007-2013. Astfel, aceste proiecte au fost „fazate”, urmand ca ce ramane de terminat dupa 31 decembrie 2015 sa fie finantat din urmatorul exercitiu financiar.
Numai pentru cele patru loturi de pe Autostrada Sebes – Turda vor fi cheltuiti 400 de milioane de euro din exercitiul financiar urmator.
Cum se impart banii pentru drumuri si autostrazi
Programul Operational Infrastructura Mare (POIM) 2014-2020 dispune de circa 9,42 miliarde de euro fonduri nerambursabile de la Uniunea Europeana si este impartit pe opt axe prioritare, insa doar Axa Prioritara 1 (AP1) si Axa Prioritara 2 (AP2) sunt cele sub care vor fi derulate marile proiectele pe segmentul de transporturi: rutier, feroviar, naval si aerian.
AP1 este finantata prin Fondul de Coeziune, in timp ce AP2 are finantare din Fondul European de Dezvoltare Regionala (FEDR). Ambele Axe Prioritare au o rata de cofinantare nerambursabila de 75%.
Practic, 47% din FC al AP1 este orientat spre dezvoltarea rețelei rutiere TEN-T, la care se adaugă 58% din FEDR orientat spre dezvoltarea rețelei TEN-T globale. In total vorbim de o suma care trece putin de 3,7 miliarde de euro.
In descrierea Axei Prioritare 1 se detaliaza faptul ca pentru „Autostrăzi si drumuri TEN-T – retea principală (constructie nouă)” sunt alocati 1,592 miliarde euro. La acestia se adauga componenta de cofinantare nationala, ducand totalul la putin peste 2 miliarde de euro.
Proiectele rutiere care pot fi finantate prin AP1/Fondul de Coeziune sunt cele de autostrazi sau drumuri care se afla pe reteaua TEN-T Core (centrala/principala), adica proiecte precum Sibiu – Pitesti, Centura Bucuresti (jumatate), Tg. Mures – Iasi sau ruta Ploiesti-Buzau-Bacau-Suceava-Siret.
Tot pe Core regasim si rutele Bucuresti-Alexandria-Craiova-Calafat-Lugoj sau Timisoara-Moravita.
De remarcat ca, potrivit estimarilor, doar autostrada Sibiu – Pitesti ar urma sa coste aproape 2 miliarde de euro.
Sursa: hotnews.or
Sursa: hotnews.or