Ce autostrazi va avea Romania in urmatorii trei ani

Pitesti – Sibiu va fi construita din start ca autostrada, proiectul Comarnic – Brasov are termen de la premier pana in 15 februarie pentru a se semna sau nu contractul de constructie, iar autostrada Targu Mures – Targu Neamt – Iasi va fi singura autostrada „fazata” – drum expres transformat apoi in autostrada – din strategia autostrazilor incepand cu 2015 prezentata marti la Ministerul Transporturilor. Pana in 2018, obiectivul Romaniei – potrivit premierului Ponta – este ca Moldova si Muntenia sa fie legate fiecare prin autostrada cu Transilvania. Pentru tot ce si-a propus Romania am avea nevoie de circa 28 de miliarde de euro, insa banii nu prea ies la socoteala.
 
Pitesti – Sibiu va fi realizata ca autostrada din start
 
Pitesti – Sibiu va fi construita din start ca autostrada in anii ce urmeaza, autoritatile renuntand la ideea de a construi proiectul in mod „fazat”, initial ca drum expres cu posibilitatea ulterioara de extindere la autostrada, dupa cum reiesea din prima varianta de Master Plan prezentata in octombrie anul trecut.  
 
Noul anunt a fost facut de Ministrul Transporturilor Ioan Rus in cadrul unei conferinte la care a participat premierul Victor Ponta, ministrul fondurilor europene Eugen Teodorovici si ministrul Finantelor Darius Valcov si in care a fost prezentata strategia autostrazilor pentru perioada 2015 – 2016, componenta ce se va regasi si in varianta finala a Master Planului General de Transport. 
 
„Am facut analize, para-analize si pana la urma am renuntat la ideea de a face autostrada fazata [n.r. – intai drum expres si ulterior dezvoltat la standard de autostrada]. Am constatat ca avem bani sa facem Sibiu-Pitesti direct autostrada”, a declarat Rus, confirmand ceea ce HotNews.ro a scris despre Sibiu – Pitesti in luna decembrie.
 
„In zona respectiva de munte, inalta, este complicat sa refaci santierele si s-o tranformi din drum expres. Am analizat cu maximul de corectitudine si vom intra direct la autostrada”, a mai spus Rus.
 
In ceea ce priveste demararea lucrarilor pe acest tronson, totul tine si de atribuirea contractului pentru revizuirea studiului de fezabilitate, atribuire care ar urma sa aiba loc in luna februarie, potrivit informatiilor furnizate de autoritati. 
 
Intrebat de HotNews.ro daca autostrada Pitesti – Sibiu este prioritatea zero in anii ce urmeaza intre proiectele finantate din bani europeni, ministrul Rus a evitat un raspuns transant. Cu toate acestea, premierul Ponta a precizat ulterior ca obiectivul Romaniei este ca pana in 2018 sa aiba regiunile Moldova si Muntenia fiecare legata printr-o autostrada cu Transilvania, indicand proiectele Sibiu – Pitesti, Targu Mures – Iasi si Comarnic – Brasov. 
 
Cu toate acestea, avand in vedere complexitatea proiectului si ca realizarea Studiului de Fezabilitate ar putea dura o perioada mai mare, constructia autostrazii ar putea sa se intinda pe doua exercitii financiare si sa fie terminata complet undeva dupa 2023.
Despre controversele din ultima perioada privind Sibiu – Pitesti si despre cum s-a schimbat optica prioritatilor si autostrada a redevenit prioritate, puteti citi pe larg aici. 
 
Comarnic – Brasov, termen pana pe 15 februarie pentru a lua o decizie – Ori la bal, ori la spital
 
De mai bine de doi ani a fost demarata procedura de contractare in concesiune a autostrazii Comarnic – Brasov (58 km), iar de un an de zile Guvernul sta in stand-by sa si semneze contracul cu asocierea Vinci-Strabag-Aktor. 
Dupa atata timp in care diversi oficiali au vorbit de termene dupa termene iar nenumarate zvonuri dadeau afacerea ca si picata, Guvernul a decis sa puna piciorul in prag: o decizie privind proiectul trebuie luata pana in 15 februarie.
 
„Pana pe 15 februarie, trebuie sa spunem companiilor care au castigat prima faza a procedurii ‘semnam’ sau ‘nu semnam’, pentru ca nu mai putem sa stam”, a declarat Victor Ponta, marti, la Ministerul Transporturilor, subliniind ca pe marginea strategiei de autostrazi e nevoie si de un acord politic intre toate partidele parlamentare. 
 
„Daca nu exista un acord, nu are rost sa pornim. Contractul nu se termina in trei ani, e vorba de obligatii pe 30 de ani ale statului, ori daca cineva zice ca nu e bine si opreste cand vine la guvernare, nu are rost sa-l mai pornim, ca patim ca si cu autostrada Transilvania. Daca toata lumea este de acord, il facem. Este o chestiune de responsabilitate si, din punctul meu de vedere, ar trebui sa pornim proiectul”, a mai spus Ponta, anuntand ca pe site-ul Ministerului Transporturilor vor fi prezentate in cel mai scurt timp toate datele publice privind stadiul negocierilor, precum si care sunt obligatiile constructorului si cele ale statului.
 
„Vreau, pe 15 februarie, dupa ce toata tara stie, dupa ce toti reprezentantii politici si nepolitici stiu cat ne costa, cat dureaza, care sunt obligatiile noastre, care sunt obligatiile companiilor contractoare, pe 15 sa spunem ‘da’ sau ‘nu’, semnam contractul si se apuca de treaba”, a mai spus Ponta, lasand sa se inteleaga din declaratiile sale ca intarzierile din cadrul negocierilor se datoreaza si declaratiei facute de fostul presedinte Traian Basescu ce a spus ca are cunostinte de fapte de coruptie care s-ar fi petrecut in cadrul negocierilor.
 
„Am intrebat structurile statului, nu exista nicio fapta de coruptie si nicio sesizare de coruptie, dar a fost o declaratie politica, prosteasca”, a spus Ponta.
 
Singura autostrada „fazata” din strategie: Targu Mures – Targu Neamt. Apoi pana la Iasi va fi autostrada din start. Termenul estimat: 2018
 
Intre autostrazile noi si prioritare pentru urmatorii ani se regaseste si ruta de la Targu Mures peste Carpatii Orientali pana la Iasi. 
 
Potrivit ministrului Ioan Rus, autostrada va fi una fazata, in ideea in care pe traseul Targu  Mures – Targu Neamt se va face intai un drum expres, ce ulterior va fi extins la standard de autostrada.
 
„Ne costa aproape 3 miliarde de euro si asa”, a spus Rus, precizand ca legatura intre Ungheni-Iasi-Targu Neamt va fi construita din start ca autostrada. El a indicat un termen orientativ anul 2018.
 
De altfel, premierul Ponta a clarificat ulterior ca obiectivul Romaniei este ca pana in 2018 Moldova sa fie unita cu Transilvania pe aceasta ruta. 
Sursa: Hotnews

Lasă un răspuns

Your email address will not be published.

ARTICOL PRECEDENT

8 greseli care iti distrug parul

URMĂTORUL ARTICOL

Inca un cutremur s-a produs in Vrancea

Ultimele știri de la Economic