Ce metode noi de recrutare folosesc angajatorii

Suntem din ce în ce mai conectaţi la mediul online, iar acelaşi trend poate fi observat şi în cazul companiilor care se întrec în „like-uri” pe Facebook, comunică prin Skype, postează pe Twitter sau îşi diseminează publicitatea pe YouTube, spune Gandul.info. Odată cu noile tehnologii şi cu numărul tot mai mare de posibili candidaţi care folosesc internetul, reprezentanţii companiilor au început să îşi diversifice şi metodele de recrutare, pentru a ajunge mai uşor la „omul potrivit pentru job-ul potrivit” şi pentru a-şi reduce costurile. Aşa a apărut interviul pe Skype sau webinarul. Dragoş Gheban, fondator al firmei de consultanţă în resurse umane Catalyst Solution, a detaliat pentru gândul cele mai noi metode prin care angajatorii încearcă să atragă aplicanţi pentru locurile de muncă vacante.

Românii sunt foarte activi în mediul online şi sunt îndrăgostiţi de noile tehnologii, iar companiile nu ezită să folosească asta în avantajul lor când trebuie să facă recrutări. Acest lucru a determinat dezvoltarea unor noi metode de căutare a persoanelor care ar putea ocupa posturile vacante din companii, precum interviul prin Skype, webinarul sau video interviul la stand, la târgul de job-uri.

Toate aceste metode noi de recrutare se pot dovedi avantajoase, dar întreţin de multe ori o tendinţă de depersonalizare, din cauza utilizării mediului online în defavoarea întâlnirii faţă în faţă dintre angajator şi candidat.

„Pe măsură ce companiile vor folosi tot mai mult procese online, candidaţii vor dori din ce în ce mai mult întâlnirile faţă în faţă. E firesc, totul se depersonalizează în mediul online. Candidaţii vor să vadă oamenii, să simtă atmosfera din birou. Culegi mult mai multe informaţii când eşti prezent fizic şi de aici şi interesul lor de a se vedea faţă în faţă cu angajatorii”, a declarat pentru gândul Dragoş Gheban, fondator şi managing partner al firmei de consultanţă în resurse umane Catalyst Solution.

El adaugă că deja începe să se simtă nevoia contrabalansării acestei situaţii. Astfel, unii dintre românii aflaţi în căutarea unui nou job caută, mai degrabă, să participe la evenimente unde ştiu că angajatorul va fi prezent sau insistă să se întâlnească cu cei care i-ar putea angaja, decât să folosească internetul pentru a obţine locul de muncă dorit.

Top cinci cele mai noi metode de recrutare

1. INTERVIUL PE SKYPE

Interviurile pe Skype sunt folosite în momentul în care recruiterului îi este dificil să se întâlnească direct cu cei care aplică pentru un job. Acesta este utilizat, în principal, ca etapă iniţială în procesul de recrutare în cazul companiilor din străinătate care caută personal în ţara noastră.

El îl poate scuti pe angajator de costuri precum deplasarea unui recruiter în altă ţară, întreţinerea acestuia pe perioada în care acesta caută candidaţii potriviţi, aducerea candidaţilor la sediul companiei din afara graniţelor şi acoperirea cheltuielilor lor de transport şi de cazare.

Spre exemplu, dacă o companie din Polonia vrea să angajeze zece persoane din România, ar trebui să îşi trimită recruiterul în ţara noastră, iar el să rămână aici câteva săptămâni, timp în care desfăşoară interviurile. Costurile pot ajunge să fie astfel foarte ridicate.

„Atunci când ai un preinterviu pe Skype, te vezi doar cu finaliştii pe care fie îi aduci în Polonia, fie îi vezi aici. E o modalitate de a-ţi eficientiza costurile”, explică Gheban.

Această metodă de recrutare poate fi şi în avantajul candidaţilor. „Un interviu pe Skype te scapă de o serie de costuri de deplasare. Trebuie să îţi iei liber dacă lucrezi, să îţi pierzi două zile de concediu dacă te duci în altă ţară, deci eficienţa e şi de partea candidatului”, spune fondatorul Catalyst Solution.

Interviul pe Skype are însă şi câteva dezavantaje. Atunci când iei parte la acesta, din postura candidatului, nu poţi avea aceeaşi legătură cu recruiterul pe care o poţi obţine discutând faţă în faţă cu el, nu poate să simţi atmosfera din spaţiul de lucru şi poţi întâmpina unele dificultăţi tehnice.

„Dacă candidatul este într-o cafenea, poate fi distras în timpul interviului. Într-o sală de interviu, două ore te concentrezi pe un singur lucru, nu te întrerupe nimeni”, adaugă Dragoş Gheban.

2. WEBINARIILE

Tot mai multe companii apelează la această metodă pentru a recruta candidaţi pentru ocuparea posturilor vacante. Un webinar este asemănător unei videoconferinţe. Avantajul său este acela că persoanele interesate pot participa oricunde s-ar afla, chiar şi peste graniţe.

„Ce e important la webinarii este să implici audienţa. Dacă nu faci acest lucru audienţa începe să îşi deschidă mai multe ferestre, mai stă pe Facebook şi dacă este nesatisfăcută de subiect părăseşte fără nicio problemă discuţia”, este de părere specialistul în resurse umane.

Un stil monoton de vorbire al speakerului sau un subiect neinteresant pot face oricând un participant să renunţe la webinar.

Această metodă de recrutare este utilizată, în special, de către companiile din domeniul IT, dar şi de cele din industria auto.

3. RECRUTAREA PRIN FACEBOOK

Cu toţii folosim reţelele de socializare, iar unele dintre companii încearcă să profite de acest lucru pentru a-şi găsi noi angajaţi. Cei care apelează la această metodă, postează un anunţ de angajare pe un site specializat, dar se axează mai mult pe postările de pe Facebook în care îşi anunţă intenţia de recrutare. Recrutarea prin reţeaua de socializare este utilizată, spre exemplu, de unele companii aeriene care caută să ocupe locuri vacante de însoţitori de bord.

Pentru ca mesajul să se disemineze cât mai mult, reprezentanţii firmelor trebuie să plătească publicitatea pe Facebook. Se pare însă că aceasta nu este cea mai bună hotărâre pe care o pot lua atunci când vor să atragă aplicanţi.

„Facebook poate avea un rol benefic în a crea awareness, dar funcţionează foarte puţin atunci când e vorba de atragerea aplicaţiilor. Persoana care intră pe Facebook face acest lucru pentru a se distra, pentru a vedea ce au mai postat prietenii, nu pentru a aplica. Foarte puţini dintre ei se mută pe site-ul companiei pentru a trece prin procesul de aplicare”, susţine Dragoş Gheban.

„Cred că în continuare canalele cele mai bune sunt cele în care candidatul clar intră pentru că îşi doreşte un job. Acestea funcţionează cel mai bine. Facebook nu funcţionează nicăieri bine”, ne mai explică specialistul în HR.

4. VIDEO INTERVIU LA STAND

O altă modalitate modernă de selectare a candidaţilor cu cel mai mare potenţial de potrivire cu un job vacant este interviul video la stand, ţinut chiar la un eveniment de recrutare.

În mod normal, după un astfel de eveniment, numărul persoanelor care trebuie intervievate este mare, iar programul lor nu se potriveşte de fiecare dată cu cel al recruiterului.

Răspunzând pe loc la o serie de întrebări în timpul unui interviu video, recruiterii nu mai întârzie procesul de recrutare. „Din câteva întrebări îţi dai seama iniţial care sunt candidaţii care au şanse mai mari să se potrivească cu job-ul şi elimini poate 20% dintre ei şi te vezi cu restul în interviu faţă în faţă”, explică Gheban.

5. EVENIMENTELE OPEN DAY

Dacă unii caută să facă recrutarea online, alţii încearcă să îi cunoască mai bine pe candidaţi şi organizează evenimentele de tip open day. Practic, la un astfel de eveniment candidaţii sunt invitaţi la sediul companiei, cunosc şefii şi văd cum se lucrează în companie.

„Beneficiile la evenimentele de tipul acesta sunt date de faptul că, în prezent, candidaţii sunt curioşi să afle informaţii. Dacă <bună ziua, haideţi să ne vedem la un interviu> este o abordare cu care se întâlnesc relativ frecvent, abordarea <haideţi să ne cunoaşteţi echipa de management, să vă povestim despre proiect, să vedeţi sediul> este o abordare care furnizează candidatului mult mai multe informaţii pentru a putea lua o decizie”, spune fondatorul Catalyst Solution.

 

Lasă un răspuns

Your email address will not be published.

ARTICOL PRECEDENT

FILIT 2014, prin ochii invitaţilor. Cifrele ediţiei

URMĂTORUL ARTICOL

Au crescut amenzile rutiere

Ultimele știri de la Actualitate