Criza îşi spune în continuare cuvântul pe piaţa muncii din România, astfel că oferta este net inferioară faţă de cerere. În acest context, există situaţii în care pentru un loc de muncă aplică şi câteva mii de oameni.
Jobul anului 2012, potrivit BestJobs, a fost agent de distribuţie marfă. Un număr de 6.600 de români au aplicat anul trecut pentru un anunţ cu acest loc de muncă. Candidatul ideal trebuia să aibă studii medii, carnet de conducere categoria B cu cel puţin trei ani de experienţă sau 300.000 de km parcurşi, cunoştinţe în domeniul auto, abilităţi de organizare şi flexibilitate. Salariul oferit pentru acest job a fost confidenţial, însă în anunţul postat pe Bestjobs se specifica faptul că “angajatorul oferea un pachet de salarizare motivant, un mediu de lucru dinamic cu posibilităţi de dezvoltare şi tichete de masă”.
Un alt loc de muncă pentru care au aplicat mulţi români a fost cel de operator pariuri sportive la o cunoscută agenţie de profil. Potrivit eJobs, anunţul lansat de compania în cauză pentru 10 posturi de operator de pariuri a strâns 11.918 de aplicaţii. “Acestea au fost joburi entry level, pentru care au putut aplica atât studenţi, cât şi persoane cu experienţă de minim 6 luni, fapt ce explică numărul mare. Practic, au putut aplica persoane care au lucrat în vânzări sau servicii clienţi, indiferent de industrie”, a declarat reprezentanţii eJobs.
Pentru nivelul de top, în 2012 bătălia s-a dat pentru un post de director comercial în industria bunurilor de consum (FMCG) al cărui salariu era cuprins între 3.500 şi 4.000 de euro, la care se adăuga un bonus în funcţie de realizări acordat după şase luni de la angajare. “Pentru acest post au aplicat 1.200 de candidaţi, din care 20% au avut CV-uri false cu expertizele şi competenţele cerute de post”, a declarat Petre Nicolae, directorul CBC România, companie de training şi recrutare.
Acesta explică numărul mare de candidaţi pentru postul de director comercial prin faptul că aplicanţii proveneau din companii care şi-au restrâns activitatea pe fondul lipsei unor strategii concrete de dezvoltare, din companii care au intrat în insolvenţă sau pur şi simplu erau manageri “desegmentaţi” profesional, care au lucrat într-un singur loc mai mult de cinci ani şi care nu aveau competenţe complete.
Foarte mulţi candidaţi de top au provenit anul trecut şi din zona de resurse umane. Petre Nicolae susţine că cele mai multe anunţuri, dar şi candidaţi, au venit pentru firme din domeniile FMCG, industrie, farmaceutic şi IT, iar salariile vizate erau cuprinse între 1.500 şi 3.500 de euro. “Aplicaţiile erau multe ca urmare a lipsei de eficienţă a HR managerilor referitor la impactul asupra companiilor şi a necesităţii de dezvoltare superioară a companiilor”, a precizat Petre Nicolae.
5.000 de aplicanţi pentru postul de manager al Tarom
Un anunţ extrem de important anul trecut în piaţa de recrutare de personal a fost cel pentru postul de director general la Compania Naţională de Transporturi Aeriene Române “Tarom SA”, dar şi al membrilor din Consiliul de Adminsitraţie. 5.000 de CV-uri au fost primite de către head- hunterul George Butunoiu, care s-a ocupat de procesul de recrutare împreună cu PricewaterhouseCooper, una dintre cele mai mari companii de audit şi consultanţă din lume.
“Pentru Tarom au venit foarte multe CV-uri din străinătate, inclusiv unele extrem de neaşteptate. Au fost în jur de 5.000 de CV-uri. De exemplu, a fost unul care a fost profesor la Oxford. Acesta voia în Consiliul de Administraţie, nu postul de manager simplu. Un alt candidat care a aplicat pentru acest post era un fost director pentru unul dintre serviciile importante ale Reginei Angliei. Au venit CV-uri şi din Asia, Singapore, India, din SUA”, a declarat pentru gândul George Butunoiu.
El menţionează că recrutarea managerului pentru Tarom nu a fost un proces greu, aşa cum s-a văzut la televizor. „Fiind mai mulţi oameni implicaţi în recrutare, noi, PricewaterhouseCooper, cât şi Consiliul de Administraţie am fost de acord că cel care este acum este cel mai bun. A fost una dintre situaţiile fericite în care toate lumea a arătat cu degetul către aceelaşi om”, explică el.
La începutul lunii noiembrie 2012, belgianul Christian Edouard Heinzmann, în vârstă de 59 de ani, fost numit CEO al Tarom de către consiliul de administraţie, după ce primul manager numit în funcţie, austriacul Heinrich Vystoupil, a fost respins de la conducerea companiei la scurt timp de la numire. “Au încercat unii să facă o măgărie, dar nu le-a mers. Cel care nu trebuia să fie până la urmă a plecat acasă. A ajuns cel care a fost ales”, a explicat George Butunoiu această situaţie. Potrivit acestuia, procesul efectiv de recrutare al managerului pentru Tarom a durat o lună.
Vânzările, domeniul cu cele mai multe oferte pe piaţa muncii
Într-o piaţă încă în criză, segmentul în care ofertele de muncă au fost abundente a fost reprezentat de către vânzări. Cel mai des întâlnit loc de muncă în 2012 a fost cel de agent vânzări (în diverse domeni), în contextul în care întregul domeniu a înregistrat o creştere anulă de 25%.
“În ceea ce priveşte candidaţii, numai în ultimii an au existat aproape 193.000 de CV-uri actualizate ale celor cu experienţă în vânzări, astfel încât şi cererea este pe măsura ofertei. La nivel general, în vânzari au existat în total 25.000 de locuri de muncă disponibile anul trecut”, au declarat reprezentanţii BestJobs.
La rândul lor, reprentanţii eJobs afirmă că pentru vânzări au fost depuse cele mai multe CV-uri, din care anagajatorii şi-au putut găsi cu usurinţă candidatul ideal, neexistând cazuri în care posturile să nu fie ocupate, ca urmare a publicării anunţurilor pe site.
“Românii ţin cu dinţii de locul lor de muncă”
Piaţa muncii în 2012 a fost mult mai mică din punct de vedere al joburilor existente pe piaţă comparativ cu anul 2011, afirmă specialiştii.
“Unul dintre motive este că oamenii ţin cu dinţii de jobul lor de teama de a nu fi daţi afară şi astfel au făcut treabă bună. Al doilea motiv serios este că majoritatea companiilor au început să înţeleagă mai bine sistemele de management şi să le aplice, astfel că angajaţii au performat mai bine”, afirmă Petre Nicolae, director CBS.
Potrivit acestuia, piaţa muncii nu îşi va reveni nici în 2013, în ciuda “zvonurilor optimiste lansate de unii”. “Sunt oameni care stau acasă de doi ani, oameni care nu sunt neapărat nepregătiţi. Nu îşi găsesc de muncă pentru că acum oamenii chiar ţin cu dinţii de jobul lor, astfel că anunţurile nu sunt aşa de multe precum par. Astăzi am întâlnit pe cineva care ţinea la sumă. Asta este o mare prostie, să ţii la bani când piaţa muncii merge aşa cum merge.
Previziuni sumbre pentru 2013
Petre Nicolae susţine că anul acesta vor fi şi mai puţine locuri de muncă în piaţă. “Nu văd niciun motiv ca să se întâmple asta pentru că nu văd nicio politică a statului de revigorare a industriei. Nu văd nimic care să aibă ca reacţie mai târzie creşterea eficienţei, a capacităţilor de producţie, a importurilor, a exporturilor”, adaugă el.
Întrebat despre o revenire la nivelul lui 2008, “ un an al progresului maxim pe piaţa muncii din ultimii 20 de ani”, directorul CBC este de părere că nu va fi mai devreme de următorii cini ani.
Domeniile în care se vor face totuşi cele mai multe angajări
Companiile din IT/Telecom, vânzări, inginerie şi finanţe vor fi şi în acest an cei mai mari angajatori, potrivit estimărilor site-ului de recrutare BestJobs.ro realizate pe baza fluctuaţiilor de pe piaţa muncii din ultimii trei ani.
„Anul acesta se aşteaptă o creştere a numărului locurilor de muncă, mai ales în domeniile ce au prezentat şi în ultimii ani o evoluţie pozitivă. O primă premisă pentru creştere este reprezentată de un raport recent al Comisiei Europene privind economia statelor din Uniunea Europeană (UE). Astfel, membrii Comisiei arată că în 2013, cel mai probabil, ţările din UE vor începe uşor să iasă din cea mai gravă recesiune a ultimilor decenii, deşi au rezerve faţă de o recuperare economică”, se arată într-un comunicat al site-ului de recrutare.
Criza îşi spune în continuare cuvântul pe piaţa muncii din România, astfel că oferta este net inferioară faţă de cerere. În acest context, există situaţii în care pentru un loc de muncă aplică şi câteva mii de oameni.
Criza îşi spune în continuare cuvântul pe piaţa muncii din România, astfel că oferta este net inferioară faţă de cerere. În acest context, există situaţii în care pentru un loc de muncă aplică şi câteva mii de oameni.
Jobul anului 2012, potrivit BestJobs, a fost agent de distribuţie marfă. Un număr de 6.600 de români au aplicat anul trecut pentru un anunţ cu acest loc de muncă. Candidatul ideal trebuia să aibă studii medii, carnet de conducere categoria B cu cel puţin trei ani de experienţă sau 300.000 de km parcurşi, cunoştinţe în domeniul auto, abilităţi de organizare şi flexibilitate. Salariul oferit pentru acest job a fost confidenţial, însă în anunţul postat pe Bestjobs se specifica faptul că “angajatorul oferea un pachet de salarizare motivant, un mediu de lucru dinamic cu posibilităţi de dezvoltare şi tichete de masă”.
Un alt loc de muncă pentru care au aplicat mulţi români a fost cel de operator pariuri sportive la o cunoscută agenţie de profil. Potrivit eJobs, anunţul lansat de compania în cauză pentru 10 posturi de operator de pariuri a strâns 11.918 de aplicaţii. “Acestea au fost joburi entry level, pentru care au putut aplica atât studenţi, cât şi persoane cu experienţă de minim 6 luni, fapt ce explică numărul mare. Practic, au putut aplica persoane care au lucrat în vânzări sau servicii clienţi, indiferent de industrie”, a declarat reprezentanţii eJobs.
Pentru nivelul de top, în 2012 bătălia s-a dat pentru un post de director comercial în industria bunurilor de consum (FMCG) al cărui salariu era cuprins între 3.500 şi 4.000 de euro, la care se adăuga un bonus în funcţie de realizări acordat după şase luni de la angajare. “Pentru acest post au aplicat 1.200 de candidaţi, din care 20% au avut CV-uri false cu expertizele şi competenţele cerute de post”, a declarat Petre Nicolae, directorul CBC România, companie de training şi recrutare.
Acesta explică numărul mare de candidaţi pentru postul de director comercial prin faptul că aplicanţii proveneau din companii care şi-au restrâns activitatea pe fondul lipsei unor strategii concrete de dezvoltare, din companii care au intrat în insolvenţă sau pur şi simplu erau manageri “desegmentaţi” profesional, care au lucrat într-un singur loc mai mult de cinci ani şi care nu aveau competenţe complete.
Foarte mulţi candidaţi de top au provenit anul trecut şi din zona de resurse umane. Petre Nicolae susţine că cele mai multe anunţuri, dar şi candidaţi, au venit pentru firme din domeniile FMCG, industrie, farmaceutic şi IT, iar salariile vizate erau cuprinse între 1.500 şi 3.500 de euro. “Aplicaţiile erau multe ca urmare a lipsei de eficienţă a HR managerilor referitor la impactul asupra companiilor şi a necesităţii de dezvoltare superioară a companiilor”, a precizat Petre Nicolae.
5.000 de aplicanţi pentru postul de manager al Tarom
Un anunţ extrem de important anul trecut în piaţa de recrutare de personal a fost cel pentru postul de director general la Compania Naţională de Transporturi Aeriene Române “Tarom SA”, dar şi al membrilor din Consiliul de Adminsitraţie. 5.000 de CV-uri au fost primite de către head- hunterul George Butunoiu, care s-a ocupat de procesul de recrutare împreună cu PricewaterhouseCooper, una dintre cele mai mari companii de audit şi consultanţă din lume.
“Pentru Tarom au venit foarte multe CV-uri din străinătate, inclusiv unele extrem de neaşteptate. Au fost în jur de 5.000 de CV-uri. De exemplu, a fost unul care a fost profesor la Oxford. Acesta voia în Consiliul de Administraţie, nu postul de manager simplu. Un alt candidat care a aplicat pentru acest post era un fost director pentru unul dintre serviciile importante ale Reginei Angliei. Au venit CV-uri şi din Asia, Singapore, India, din SUA”, a declarat pentru gândul George Butunoiu.
El menţionează că recrutarea managerului pentru Tarom nu a fost un proces greu, aşa cum s-a văzut la televizor. „Fiind mai mulţi oameni implicaţi în recrutare, noi, PricewaterhouseCooper, cât şi Consiliul de Administraţie am fost de acord că cel care este acum este cel mai bun. A fost una dintre situaţiile fericite în care toate lumea a arătat cu degetul către aceelaşi om”, explică el.
La începutul lunii noiembrie 2012, belgianul Christian Edouard Heinzmann, în vârstă de 59 de ani, fost numit CEO al Tarom de către consiliul de administraţie, după ce primul manager numit în funcţie, austriacul Heinrich Vystoupil, a fost respins de la conducerea companiei la scurt timp de la numire. “Au încercat unii să facă o măgărie, dar nu le-a mers. Cel care nu trebuia să fie până la urmă a plecat acasă. A ajuns cel care a fost ales”, a explicat George Butunoiu această situaţie. Potrivit acestuia, procesul efectiv de recrutare al managerului pentru Tarom a durat o lună.
Vânzările, domeniul cu cele mai multe oferte pe piaţa muncii
Într-o piaţă încă în criză, segmentul în care ofertele de muncă au fost abundente a fost reprezentat de către vânzări. Cel mai des întâlnit loc de muncă în 2012 a fost cel de agent vânzări (în diverse domeni), în contextul în care întregul domeniu a înregistrat o creştere anulă de 25%.
“În ceea ce priveşte candidaţii, numai în ultimii an au existat aproape 193.000 de CV-uri actualizate ale celor cu experienţă în vânzări, astfel încât şi cererea este pe măsura ofertei. La nivel general, în vânzari au existat în total 25.000 de locuri de muncă disponibile anul trecut”, au declarat reprezentanţii BestJobs.
La rândul lor, reprentanţii eJobs afirmă că pentru vânzări au fost depuse cele mai multe CV-uri, din care anagajatorii şi-au putut găsi cu usurinţă candidatul ideal, neexistând cazuri în care posturile să nu fie ocupate, ca urmare a publicării anunţurilor pe site.
“Românii ţin cu dinţii de locul lor de muncă”
Piaţa muncii în 2012 a fost mult mai mică din punct de vedere al joburilor existente pe piaţă comparativ cu anul 2011, afirmă specialiştii.
“Unul dintre motive este că oamenii ţin cu dinţii de jobul lor de teama de a nu fi daţi afară şi astfel au făcut treabă bună. Al doilea motiv serios este că majoritatea companiilor au început să înţeleagă mai bine sistemele de management şi să le aplice, astfel că angajaţii au performat mai bine”, afirmă Petre Nicolae, director CBS.
Potrivit acestuia, piaţa muncii nu îşi va reveni nici în 2013, în ciuda “zvonurilor optimiste lansate de unii”. “Sunt oameni care stau acasă de doi ani, oameni care nu sunt neapărat nepregătiţi. Nu îşi găsesc de muncă pentru că acum oamenii chiar ţin cu dinţii de jobul lor, astfel că anunţurile nu sunt aşa de multe precum par. Astăzi am întâlnit pe cineva care ţinea la sumă. Asta este o mare prostie, să ţii la bani când piaţa muncii merge aşa cum merge.
Previziuni sumbre pentru 2013
Petre Nicolae susţine că anul acesta vor fi şi mai puţine locuri de muncă în piaţă. “Nu văd niciun motiv ca să se întâmple asta pentru că nu văd nicio politică a statului de revigorare a industriei. Nu văd nimic care să aibă ca reacţie mai târzie creşterea eficienţei, a capacităţilor de producţie, a importurilor, a exporturilor”, adaugă el.
Întrebat despre o revenire la nivelul lui 2008, “ un an al progresului maxim pe piaţa muncii din ultimii 20 de ani”, directorul CBC este de părere că nu va fi mai devreme de următorii cini ani.
Domeniile în care se vor face totuşi cele mai multe angajări
Companiile din IT/Telecom, vânzări, inginerie şi finanţe vor fi şi în acest an cei mai mari angajatori, potrivit estimărilor site-ului de recrutare BestJobs.ro realizate pe baza fluctuaţiilor de pe piaţa muncii din ultimii trei ani.
„Anul acesta se aşteaptă o creştere a numărului locurilor de muncă, mai ales în domeniile ce au prezentat şi în ultimii ani o evoluţie pozitivă. O primă premisă pentru creştere este reprezentată de un raport recent al Comisiei Europene privind economia statelor din Uniunea Europeană (UE). Astfel, membrii Comisiei arată că în 2013, cel mai probabil, ţările din UE vor începe uşor să iasă din cea mai gravă recesiune a ultimilor decenii, deşi au rezerve faţă de o recuperare economică”, se arată într-un comunicat al site-ului de recrutare.