Ieseanul Alexandru Cotofanu singurul roman care foloseste o tehnica conceputa in mare secret la bazele NASA din Statele Unite: poate preveni cutremurele si alte dezastre

 

 

 

Administratia Nationala Aeronautica si Spatiala (NASA) a conceput in laboratoarele secrete din SUA o tehnica ce avea sa schimbe complet viziunea asupra pericolelor care pot aparea la complexele aeronave spatiale, o tehnica ce s-a extins mai departe si poate fi folosita la aproape orice constructie.

Este vorba despre diagnoza nedestructiva prin care se poate vedea orice slabiciune, orice avarie sau durata de viata a unei cladiri, a unui pod sau autostrada. 

 

„Aceasta tehnica a plecat din industria aeronautica de la NASA. Ei au vrut in acest fel sa vada daca sunt probleme cu navele pe care le construiesc, daca au fisuri sau probleme din fabricatie. Este o ramura tehnologica de varf foarte complexa, la care participa toate ramurile tehnice si stiintifice, de la matematicieni la opticieni. Suntem singurii din Romania care folosim diagnoza nedestructiva, tehnica care nu este raspandita nici macar la nivelul Europei de Est. Doar tarile dezvoltate ca Germania, Olanda sau Anglia folosesc aceste metode”, spune ieseanul Alexandru Cotofan, director al Genite Romania. Profesor la Universitatea Tehnica Iasi, acesta a renuntat la catedra pentru a se concentra la dezvoltarea acestei tehnici moderne in tara noastra.

 

Cum pot fi salvate cladirile si vietile omenesti in caz de cutremur

 

In urma cu cativa ani, in Romania a inceput febra „bulinelor” puse pe cladiri care arata cat de usor poate ceda constructia in cazul unui seism. Aceste diagnoze s-au facut superficial, cei care au analizat cladirile luand deciziile in functie de planurile tehnice ale cladirii, anul de constructie si o analiza vizuala a imobilului. Tehnica folosita prin diagnoza nedestructiva, pe langa faptul ca nu avariaza in niciun fel constructia, poate arata cu precizie ce fel de problema are cladirea, locul exact al slabiciunii care trebuie intarite, durata de viata a imobilului si solutiile pentru consolidarea constructiei. 

 

„Diagnozele care s-au facut pana acum sunt mai degraba premonitii, pentru ca analiza s-a facut mai mult cu ochiul liber. Tehnica pe care o folosim este ca si in cazul unei femei insarcinate care merge la ecograf sa vada daca copilul este sanatos, daca este baiat sau fata si asa mai departe. Diagnoza nedestructiva se determina prin multe metode fizice si poate arata tipurile de materiale folosite, problemele interne, locul in care se deterioreaza constructia si cand se intampla acest lucru. Se folosesc radare pe unde lungi, cu interferometrie, unde sonice, dinamice si magnetice”, explica Alexandru Cotofanu. 

 

Pe langa faptul ca se arata o harta a problemelor, acestia ofera si solutii foarte ingenioase care au fost descoperite mai ales in Japonia. „Spre exemplu, putem analiza un bloc de locuinte in maximum doua zile, costurile ar fi la 1000 sau 2000 de euro. Noi putem spune exact in ce loc trebuie facuta consolidarea sau daca trebuie modificata frecventa de rezonanta, modificare care se poate face printr-un sistem de amortizare, asemanator cu amortizorul masinii, sau prin constructia unui bazin de apa. In cazul unui cutremur, valurile din acest bazin merg in sensul invers fata de miscarile cladirii si in acest fel se regleaza frecventa de rezonanta”, mai explica acesta.

 

Tragediile feroviare pot fi prevazute

 

In ultimii ani, echipa formata de iesean a facut analize pentru rafinaria PetroMidia, PetroBrazi, CNADNR sau SNCFR. Desi diagnoza nedestructiva a fost introdusa ca metoda obligatorie in constructia drumurilor, se pare ca autoritatile nu sunt deloc incantate de aceste lucruri. „De exemplu, pot pune un radar Horn in spatele masinii si merg pe autostrada Bucuresti – Constanta, iar la capatul drumului scot exact o harta a tuturor problemelor care sunt pe autostrada. Dar credeti ca ei vor sa se afle acest lucru si ce probleme au fost in constructia drumului? Diagnoza nedestructiva a fost introdusa obligatoriu pe caietele de sarcini la nivel national, asa lucreaza si americanii. Dar guvernul a anuntat sec sa nu se mai faca teste pe autostrada Transilvania pentru ca nu sunt fonduri, desi este obligatoriu”, mai precizeaza ieseanul. Acum, echipa de specialisti incearca sa introduca un program de monitorizare a cailor ferate din Romania. „Se poate monitoriza infrastructura feroviara pentru a preveni cazurile critice in timp real. Cand trece trenul, se observa cum se comporta sina, iar daca iese din parametrii normali, este alertata imediat centrala din Bucuresti. Asa se pot preveni accidente feroviare grave, cum s-au produs atatea in Romania”, explica Alexandru Cotofanu.

 

bzi.ro

 

 

 

Lasă un răspuns

Your email address will not be published.

ARTICOL PRECEDENT

Socant! O eleva in varsta de 16 ani din judetul Vaslui a ajuns in stare grava la spital dupa ce a inghitit mai multe bucati de vata imbibata cu o bautura energizanta pentru a slabi

URMĂTORUL ARTICOL

O noua descoperire arheologica importanta in fata Palatului Culturii din Iasi: vestigii valoroase vechi de peste 500 de ani

Ultimele știri de la Actualitate