Angajatii RATP povestesc cum sunt obligati sa iasa la strada cu reparatii improvizate la mijloacele de transport. Desi procedura spune ca toate defectiunile trebuie remediate peste noapte de mecanici si electricieni, lipsa fondurilor, dar mai ales neregulile din randul salariatilor fac ca reparatiile sa apara doar pe hartie.
„La tramvaie si la autobuze se merge mai mult cu carpeala, atunci cand trebuie reparat ceva. Dupa ce se termina tura si se duce tramvaiul la depou, omul care a condus tramvaiul completeaza hartia cu ce a vazut el ca este defect si nu merge bine. Peste noapte ramane mecanicul si in mod normal trebuie sa repare sau sa schimbe ce este pe lista. De multe ori pe hartie apare ca sunt schimbate piese noi de la aprovizionare, dar in realitate se face cel mult o carpeala si trebuie sa iesim asa la strada. Astfel s-au imbogatit toti oamenii care lucreaza la aprovizionare. Eu si colegii mei am vorbit despre Cristi Diaconu (vatmanul implicat in accidentul din Fundatie – n.r.) si i s-a facut o mare nedreptate ca a fost gasit vinovat”, spune un angajat al RATP, care a dorit sa ramana sub protectia anonimatului.
Tramvaiul dispune de trei sisteme de franare la vagonul motor (frâna reostatica, frâna cu acumulator mecanic si frâna electromagnetica) si alte doua sisteme de frânare la vagonul remorca (frâna cu acumulator mecanic si frâna electromagnetica). Initial, vatmanul din tramvaiul 3 a actionat sistemul de frânare reostatic care nu functiona, iar tramvaiul a intrat cu viteza în patinaj. Dupa spusele lui, a accesat apoi frâna de urgenta, adica sistemul electromagnetic, care de asemenea, nu a functionat. La fel s-ar fi intamplat si cu ultimul sistem de frânare, care nu a putut fi activat de vatman.
Tramvaiele second hand, implicate in mai multe incidente asemanatoare
Tramvaiul ST10, cu numarul de parc 276, care a ramas fara frane, a fost fabricat in 1976 si a fost adus la Iasi in urma cu 7 ani. In tot acest timp, vagonul de pe traseul 6 a fost condus de Petru Coca, functionar cu experienta in RATP.
Tramvaiul BE88 de pe traseul 3, cu numarul de parc 168, este ceva mai nou, fiind fabricat in urma cu 20 de ani. Oficialii RATP sustin ca revizia tehnica se face lunar la tramvaie, insa nu cunosc data exacta cand s-a facut ultima verificare. „Vagonul 276 tip ST10 este achizitionat de noi in octombrie 2008. Anul punerii in functiune este 1976, cu modernizare in anii ’90. Cam din aceeasi perioada este si vagonul DE88. Nu am in momentul de fata data exacta (data ultimei revizii tehnice – n.r.), exista insa revizie tehnica la ambele vagoane”, a mai spus oficialul RATP.
Vagonul de pe traseul 3, adus in 2010 la Iasi, este acelasi model cu tramvaiul care a provocat teribilul accident din Fundatie in primavara anului 2011, atunci cand o persoana si-a pierdut viata, iar o alta a fost paralizata pe viata. Vatmanul de atunci a semnalat exact aceeasi cauza, adica nefunctionalitatea sistemelor de franare. „Acum doi ani, la finalizarea procesului, a rezultat o culpa comuna a vatmanului in proportie de 70 la suta, care se pare ca circula cu viteza peste limita legala, si 30 la suta vina soferului care stationa pe linia de tramvai. Acum doi ani nu a fost aceasta cauza (defectarea franelor – n.r.). Comisia de expertiza tehnica a demonstrat acest lucru, la fel si instanta”, a mai spus Adrian Mihai.
Tramvaiele au fost sigilate. Politia ancheteaza cazul
O echipa din cadrul Politiei Rutiere Iasi s-a deplasat, ieri, la depoul Regiei Autonome de Transport Public pentru continuarea verificarilor la tramvaiul implicat in accidentul din zona Rapa Galbena.
In cadrul RATP a fost facuta o comisie de ancheta, care urmeaza sa demareze o expertiza pentru a stabili cu precizie cauzele producerii accidentului. Mai mult, tramvaiul va fi scos la strada pentru a se analiza modul de functionare. Raportul de expertiza ar urma sa stabileasca daca toate sistemele de frânare ale tramvaiului se aflau în stare de functionare. „Asteptam cele doua comisii sa-si faca prezenta la RATP pentru a incepe investigatiile. Vom pune la dispozitie toate documentele necesare pentru a le studia. De asemenea, vagoanele sunt in momentul de fata in depoul nostru, sigilate, si asteptam masurile pe care membrii comisiei le vor dispune”, a spus Adrian Mihai, purtator de cuvant RATP Iasi.
Conducerea regiei de transport sustine ca vatmanii sunt testati periodic in cadrul pregatirii profesionale dupa o planificare facuta la inceput de an. Conform acestora, au fost testati inclusiv vatmanii implicati in accident.
bzi.ro