In viziunea Guvernului, Iasul va avea autostrada dupa 2021!

Conform ultimei variante a Master Planului General de Transport, autostrada Iasi – Tg. Mures va deveni realitate dupa anul 2021. Prioritatile in domeniul rutier din varianta finala a Masterplanului vor fi autostrazile de pe reteaua TEN-T Core, si nu proiectele care au fost puse in prim plan in luna octombrie, la prima prezentare publica a strategiei. Asta inseamna, totusi, ca autostrada are sansa sa devina realitate, mai devreme decat au tot anuntat reprezentantii Guvernului, fiind o necesitate impusa de CE si prinsa in TEN-T.

In octombrie, in varianta MPGT-ului facuta publica au fost prezentate 3 scenarii de proiecte de infrastructura pe rutier. In primele doua scenarii “Sustenabilitate economica” (ES) si “Sustenabilitate economica si de mediu” (EES), consultantul independent AECOM gaseste ca drumul expres Sibiu – Pitesti trebuie realizat in perioada 2021-2030. Pe de alta parte, realizarea autostrazilor Sibiu – Brasov si Brasov – Ploiesti este propusa pentru finalizare in perioada 2014-2020. Al treilea scenariu era axat pe actualele coridoare si finantari europene disponibile pentru tara noastra. In acest scenariu, autostrada Sibiu – Pitesti si Centura Bucuresti erau prioritatile pe perioada 2014-2020.

Primele doua scenarii erau cele care, practic, rescriau prioritatile de infrastructura punand cap de afis autostrazi precum Sibiu – Brasov sau Brasov – Bacau si propuneau transformarea multor autostrazi planificate in drumuri expres, cel mai cunoscut exemplu fiind traseul Sibiu – Pitesti. Paradoxal, proiectele de autostrada care rezultau ca prioritate se aflau pe reteaua TEN-T Comprehensive (extinsa /secundara), iar proiectele care se suprapuneau peste reteaua TEN-T Core (centrala/prioritate europeana) erau trecute in plan secund si transformate in drumuri expres.

Comisia a informat autoritatile romane ca o astfel de schimbare nu se poate face asa usor si ca procedurile dureaza cativa ani. In consecinta, autoritatile de la Bucuresti vor demara procedurile legale pentru a determina o schimbare a coridoarelor TEN-T in tara noastra in Consiliul si Parlamentul European. Cum aceasta schimbare, daca se va intampla, nu are cum sa vina prea curand, Master Planul General de Transport, in varianta sa finala, va urmari scenariul 3 de referinta, bazat pe actuala harta a coridoarelor TEN-T din Romania.

In Master Plan va exista si un plan secundar, de rezerva, in cazul in care schimbarea dorita de Romania va fi acceptata la nivel europen si coridoarele vor fi schimbate intre ele.

Documentul cheie care va sta la baza obtinerii fondurilor europene in infrastructura in exercitiul financiar 2014 – 2020, a intrat pe ultima suta de metri in ceea ce priveste finalizarea si adoptarea sa in Guvern.

Sursa: Hotnews.ro

Lasă un răspuns

Your email address will not be published.

ARTICOL PRECEDENT

Atentie!! Medicii nu recomanda detoxifierea

URMĂTORUL ARTICOL

Un director si un primar trimisi in judecata de DNA pentru frauda cu fonduri europene

Ultimele știri de la Economic