Începând cu anul 2014, administraţia municipiului Paşcani a hotărât să modernizeze serviciul de apă şi de canalizare, prin atragerea unui operator regional care urma să rezolve atât gravele probleme ale sistemului de alimentare cu apă și de canalizare, cât și cele ale relațiilor furnizor-utilizator, care doar mimau legalitatea în Pașcani.
Astfel, la solicitarea U.A.T. Pașcani, s-a semnat cu ApaVital Contractul de delegare a serviciilor de apă și de canalizare, în condițiile și regulile stipulate în legislația specifică și anume Legea 51/2006 și Legea 241/2006, care prevăd expres atât instituțiile (UAT, Asociație de dezvoltare, operator regional, utilizator) cât și rolul, drepturile și obligațiile generate de această relație. Scopul final al contractului de delegare era atragerea de fonduri pentru investiții, vitale pentru un sistem aflat în colaps şi fără resurse pentru extindere în zona metropolitană, atât din partea Comisiei Europene cât și din partea operatorului, precum și modernizarea relațiilor cu utilizatorii prin implementarea unor metode moderne de facturare, încasare, acces la date proprii sau sistem informațional de interes public.
Odată cu inventarierea branşamentelor în vederea încheierii contractelor am început să constatăm primele deficienţe. În principal, acestea au constat în faptul că vechiul operator extinsese atribuţiile şi activităţile pe domeniul privat, depăşind astfel competenţele conferite de Legea 241/2006. Această practică a format în timp o obişnuinţă, utilizatorii percepând aceasta ca un drept, generând în final opoziţia la încheierea contractelor, pe baze legale şi nu cutumiare cum au fost încheiate până la delegarea serviciului către ApaVital.
Ne aşteptam ca UAT Paşcani, ca parte în contract, să îşi respecte obligaţiile asumate, printre care şi cea de a nu influenţa în niciun fel, prin autoritatea sa administrativă, capacitatea operatorului de a-şi executa oricare dintre obligaţiile ce îi revin din contractul de delegare, printre care menţionăm expres cea de contractare a serviciilor cu utilizatorii.
Realitatea a dovedit o duplicitate a administraţiei locale, care una a semnat şi altfel a procedat.
În fapt, administraţia locală s-a implicat în demersuri care au împiedicat operatorul să îşi poată desfăşura activitatea ca o societate autonomă şi independentă, printre acestea menţionând:
– interzicerea sistării serviciilor de către operator la branşamentele unde utilizatorul nu încheia contract;
– instigarea Poliţiei Locale de a împiedica cu forţa măsurile necesare pentru încheierea contractelor;
– refuzul de a încheia propriul contract, lucru care a incitat și a dat motivație utilizatorilor din condominiu să refuze și ei încheierea de contracte;
– intruziuni în activitatea operatorului prin adrese în care interzicea anumite metode, necesare din punct de vedere legal pentru asigurarea contractării serviciilor;
– implicarea prin presiuni asupra regiilor proprii de a redeschide furnizarea serviciilor acolo unde operatorul le-a sistat pentru lipsă contract;
– promovarea unui haos administrativ care să inhibe aplicarea exactă a legislației specifice.
Toate aceste demersuri au dus la un blocaj, ApaVital fiind pusă în imposibilitatea de a recupera contravaloarea serviciilor prestate, acestea fiind de 2.300.000 lei la utilizatorii din condominii și 629.000 lei de la Primăria Pașcani. Astfel timp de 8 luni s-a ajuns ca utilizatorii din tot județul și municipiul Iași să susțină întreținerea sistemului din Pașcani în timp ce administrația locală se exonerează de la plată și face tot posibilul ca nici proprietarii din condominii să nu plătească.
Ţinem să atragem atenţia că direcţia în care administraţia locală a dus lucrurile va avea grave repercusiuni asupra populaţiei prin faptul că:
– se pierd sume imense pentru investiţii, iar daca acestea nu se realizează în termenele asumate de România în faţa Uniunii Europene, vor exista sancţiuni financiare, care în final vor fi plătite tot de păşcăneni, prin taxe şi impozite.
– indiferent de felul cum se va termina litigiul pe tema contractului de delegare, contravaloarea serviciilor va fi recuperată prin acţionări în instanţă, care vor afecta fiecare familie care nu are contract prin cheltuieli suplimentare, avocaţiale şi de transport la instanţe.
– riscul iminent ca tot municipiul să rămână fără servicii de apă întrucât decizia administraţiei de a delega serviciul de epurare unui operator local duce la probleme tehnice și instituționale cu efecte greu de estimat.