Moldovenii ne-au luat-o inainte! Drumul care leaga Chisinaul de autostrada Iasi – Tg. Mures, in constructie

Republica Moldova ne-a luat-o inainte! Drumul care leaga Chisinaul de Ungheni si Iasi, parte a tronsonului din reteaua TENT Core, Odessa-Chisinau-Ungheni-Iasi-Tg. Mures, a intrat in modernizare inca din vara acestuia an. Spre deosebire de autoritatile din Romania, care nici pana la acest moment nu au inteles importanta strategica a acestei autostrazi pentru care Iasul se lupta de ceva timp, moldovenii au inceput deja lucrarile.
Astfel, in 13 iunie, Ministerul Transporturilor si Infrastructurii Drumurilor din Republica Moldova a semnat contractul pentru modernizarea drumului Chisinau-Ungheni-Sculeni, cu compania internationala Evrascon din Azerbaidjan. Proiectul este finantat cu suportul Bancii Europene pentru Investitii, costa 80 milioane de euro, iar drumul va fi reabilitat pe un segment de 92 kilometri, conform informatiilor prezentate de unimedia.md
Lucrarile efective au inceput de la sfarsitul anului 2014, iar pana in iulie 2016 se preconizeaza incheierea lucrarilor de reabilitare a drumului si darea in exploatarea a acestuia.

Odessa – Viena, trecand prin Iasi

In 2012, atunci cand autostrada Iasi – Tg. Mures a fost introdusa in reteaua TENT Core, a fost gandita ca parte a traseului Odessa – Chisinau – Ungheni – Iasi – Tg. Mures – Budapesta – Viena, traseu care scurteaza cu sute de km actuala retea. Gandurile politicienilor romani s-au schimbat, si au dat prioritate autostrazii Bacau – Brasov, traseu scos din caciula si care nu face parte din nici o retea europeana, ci doar a fost un moft al fostului lider PSD, Viorel Hrebenciuc.

Autostrada fazata, politicieni defazati

Tronsonul de autostrada de la Pascani la Bacau a obtinut cel mai bun punctaj în Strategia de Implementare facuta publica saptamana trecuta de Ministerul Transporturilor, document care modifica prioritatile prevazute în Master Planul de Transport al Romaniei. Tronsonul de la Ungheni la Târgu Neamt apare pe locul patru, dar continuare peste munti (Târgu Neamt – Târgu Mures) apare în coada „clasamentului”.

Strategia de Implementare stabileste o prioritizare a proiectelor destul de diferita fata de scenariul recomandat în Master Plan. Pe primul loc la autostrazi regasim tronsonul de autostrada Bacau – Pascani (82,85 puncte) si pe locul doi Sibiu – Pitesti (82,22 puncte). Pe locul trei apare autostrada Comarnic Brasov (77,80 puncte), desi în scenariul EES din Master Plan, tronsonul este clasat pe locul 10 din 12 cu un punctaj de 47,80. Pe patru apare autostrada de la Iasi (Ungheni) pâna la Târgu Neamt (72,15 puncte), iar pe locul cinci apare clasata autostrada Brasov – Bacau (69,78 puncte). Autostrada Brasov – Bacau – aparuta ca de nicaieri în ultimii ani pe agenda autoritatilor de la transporturi, dupa cum subliniaza hotnews.ro – apare în Master Plan, în scenariul recomandat (EES), tocmai pe ultimul loc, cu un punctaj de doar 39,78.
În ce priveste întreg clasamentul autostrazilor din Strategia de Implementare, se poate observa ca sunt câteva situatii în care principiul continuitatii unui traseu pare ca nu este respectat. Astfel, autostrada Iasi – Târgu Neamt apare pe locul 4, în timp ce continuarea pâna la Târgu Mures vine abia pe locul 10.

 

 

Lasă un răspuns

Your email address will not be published.

ARTICOL PRECEDENT

Controversa la show-ul „Sunt celebru, scoate-ma de aici”. Cat de izolati sunt concurentii in realitate

URMĂTORUL ARTICOL

Atentionare de ploi si vant puternic in nordul Moldovei

Ultimele știri de la Economic