cug_iasi

Povestea Combinatului de Utilaj Greu (CUG) Iasi, de la cea mai importanta investitie din perioada comunista, la o societate care se afla in insolventa

Despre Combinatul de Utilaj Greu (CUG), în prezent Fortus SA, se spune că a fost cea mai glorioasă investiţie făcută la Iaşi în perioada comunistă.
În prezent, combinatul se zbate pe marginea falimentului. În perioada comunistă, CUG Iaşi era unul dintre cele mai mari combinate ale ţări. Comuniştii au investit 16 miliarde de lei pentru ridicarea colosului, între anii ’75-’76, la cursul valabil în acea perioadă. Principala „marfă”, cea mai preţioasă pentru regimul comunist, erau „structurile sudate şi funcţionale”, tancurile, al căror principiu de fabricare era un secret păstrat cu sfinţenie. „Doar roţile le mai lipseau ca să fie funcţionale, că în rest erau echipate, erau întregi”, a povestit Gheorghe Stoian, un fost anagajat al fabricii.
Ţări precum China, Egipt sau Olanda comandau la Iaşi containere, mori, vagoane siderurgice, diverse alte zeci de componente pentru maşini-unelte. Cartiere întregi s-au construit în oraş pentru a oferi loc de cazare celor care lucrau în secţiile uzinei. „Nicolina, Bulevardul Poitiers, CUG sunt zone amenajate special pentru muncitori, cu blocuri dotate cu toate utilităţile. S-au dat mii de case muncitorilor din combinat. Era un mare avantaj să lucrezi acolo. Condiţiile de muncă erau grele, dar răsplata pe măsură”, şi-a mai amintit fostul angajat. Până în 1992, combinatul s-a susţinut financiar din contractele semnate în timpul regimului Ceauşescu. Din 1993 au început disponibilizările. Iniţial, cei care erau concediaţi primeau câte 240 de milioane de lei vechi pentru a-şi începe o afacere sau să se mute la ţară. În 1995 mai existau doar 4.000 de angajaţi, iar în 1998 în combinat au rămas mai puţin de 2.500 de muncitori., spune mai¬strul Stoian. În prezent, fostul CUG, actualul Fortus SA, mai are câteva sute de angajaţi.
Terenurile pe care se întindeau halele imense fie au fost năpădite de buruieni, fie au fost vândute de administratorii care s-au perindat la conducere.
Fabrica se află în prezent în insolvenţă.
Despre Combinatul de Utilaj Greu (CUG), în prezent Fortus SA, se spune că a fost cea mai glorioasă investiţie făcută la Iaşi în perioada comunistă. 

Despre Combinatul de Utilaj Greu (CUG), în prezent Fortus SA, se spune că a fost cea mai glorioasă investiţie făcută la Iaşi în perioada comunistă. 

În prezent, combinatul se zbate pe marginea falimentului. În perioada comunistă, CUG Iaşi era unul dintre cele mai mari combinate ale ţări. Comuniştii au investit 16 miliarde de lei pentru ridicarea colosului, între anii ’75-’76, la cursul valabil în acea perioadă. Principala „marfă”, cea mai preţioasă pentru regimul comunist, erau „structurile sudate şi funcţionale”, tancurile, al căror principiu de fabricare era un secret păstrat cu sfinţenie. „Doar roţile le mai lipseau ca să fie funcţionale, că în rest erau echipate, erau întregi”, a povestit Gheorghe Stoian, un fost anagajat al fabricii. 

Ţări precum China, Egipt sau Olanda comandau la Iaşi containere, mori, vagoane siderurgice, diverse alte zeci de componente pentru maşini-unelte. Cartiere întregi s-au construit în oraş pentru a oferi loc de cazare celor care lucrau în secţiile uzinei. „Nicolina, Bulevardul Poitiers, CUG sunt zone amenajate special pentru muncitori, cu blocuri dotate cu toate utilităţile. S-au dat mii de case muncitorilor din combinat. Era un mare avantaj să lucrezi acolo. Condiţiile de muncă erau grele, dar răsplata pe măsură”, şi-a mai amintit fostul angajat. Până în 1992, combinatul s-a susţinut financiar din contractele semnate în timpul regimului Ceauşescu. Din 1993 au început disponibilizările. Iniţial, cei care erau concediaţi primeau câte 240 de milioane de lei vechi pentru a-şi începe o afacere sau să se mute la ţară. În 1995 mai existau doar 4.000 de angajaţi, iar în 1998 în combinat au rămas mai puţin de 2.500 de muncitori., spune mai¬strul Stoian. În prezent, fostul CUG, actualul Fortus SA, mai are câteva sute de angajaţi. 

Terenurile pe care se întindeau halele imense fie au fost năpădite de buruieni, fie au fost vândute de administratorii care s-au perindat la conducere. 

In prezent fabrica se afla in insolventa

adevarul.ro 


Fabrica se află în prezent în insolvenţă.

Lasă un răspuns

Your email address will not be published.

ARTICOL PRECEDENT

Sabina Elena, eleva din Covansa devenit un simbol al romanismului dupa ce a fost amenintata cu moartea pentru o bendita tricolora, a declarat ca nu uraste ungurii si ca a fost gresit inteleasa

URMĂTORUL ARTICOL

Descoperire pentru soferi! Teste efectuate de Honda arata ca o simpla aplicatie poate ajuta enorm soferii în trafic. Aplicatia de smartphone a amanat cu 6 minute formarea blocajelor in trafic

Ultimele știri de la Deschideri1