Prefectul Bogdan Cojocaru și Ovidiu Laicu, directorul Direcției Regionale de Drumuri și Poduri au prezentat raportul asupra testelor cu semafoare de pe drumul european 583 de la Podu Iloaiei. În urma testelor s-au decis că aceste semafoare să rămână permanent până la implementarea soluției unei centuri ocolitoare
Decizie radicală a autorităților ieșene in ceea ce privește traficul de la Podu Iloaiei, de le drumul european 583. Cum zona era mereu sufocată, s-a decis în ultimele două săptămâni montarea unor semafoare în zonă ca teste. Odată încheiată perioada de teste, autoritățile au decis rămânerea semafoarelor până la implementarea unui proiect de trafic privind o centură ocolitoare.
Vrem să prezentăm alături de toți cei implicați în acest proces de testare a semaforizare Podu Iloaiei, reprezentanții DRDP Iași și toți cei implicați în acest proces de testare. Am hotărât în urma acestor 3 zile, 14, 16 și 17 Iulie, să prezentăm și un raport pentru a putea conștientiza cu toții nevoile pe care le avem la nivelul orașului Podu Iloaiei. Am avut la începutul anului o discuție cu cei prezenți astăzi la masă și cu reprezentanții primăriei, rolul prefecturii ar fi acela de a aduce la aceeași masă toți factorii implicați, pentru a putea identifica soluțiile cele mai bune, inclusiv traficul din acest orașul Podu Iloaiei.
În urma verificărilor pe care le-am făcut, sper să putem să promovăm o astfel de soluție și să vedem card sunt rezultatele acestei monitorizării. Aceasta este o soluție intermediară pe care o producem pentru tranzitarea orașului Podu Iloaiei, aceste teste au fost făcute în zilele aglomerate, vineri, duminică și luni. Este o soluție temporară pentru ca la nivelul orașului sunt și altele în desfășurare, cum putem vorbit despre varianta ocolitoare.
Sunt în desfășurare și procedurile pentru pasajul subteran din zona centrală a orașului Podu Iloaiei. Așa cum știm cu toții se lucrează în continuare și pentru cea mai bună soluție, adică autostrada A8, aici lucrurile mai durează și ca o noutate, legat de această autostradă, mai sunt 650 de metri liniari de foraje și odată cu finalizarea putem continua. Varianta ocolitoare și autostrada A8 sunt soluții pentru traficul acestui oraș. Până când aceste investiții vor fi finalizate, am considerat că este oportun să facem un astfel de proiect. În primul rând, proiectul a vrut să scoată în evidență dacă este eficient sau nu. Este și o premieră la nivelul județului nostru, nu vor fi cheltuiți bani publici până când nu verificăm în teren dacă soluțiile pe care le avem la îndemână sunt și eficiente. Vom utiliza banii publici în lucruri care chiar ajuta la îmbunătățirea traficului din această zonă. Un element important este legat și de faptul că în urma utilizării aceste sisteme de semaforizare s-a constatat creșterea siguranței șoferilor, dar și mai important creșterea siguranței pietonilor. Trecerile de pietoni deservesc accesul către școală și vorbim despre mulți copii care au nevoie de acces care merg către școală. Aproximativ 34.000 de mașini trec zilnic prin orașul Podu Iloaiei.
Traficul maxim se înregistrează vineri între orele 1500-19.00, duminică între orele 15.00-19.00 și luni între orele 06.00-11.00. În ziua de vineri s-au măsurat 10.715 pe ruta Iaşi – Tg. Frumos în intervalul 09.00-19.00. Cu semaforizare avem sub 20 de minute de trecut acest drum, iar fără semaforizare undeva la 40 de minute. Pentru testul de duminică au fost 8.681 de vehicule pe drumul Tg. Frumos – Iaşi. Au mai fost implicați cei de la Poliția Rutieră și alte instituții care au aprobat acest proiect”, a spus Bogdan Cojocaru.
Printre concluzii, a fost menționată o creștere a siguranței în trafic atât pentru conducătorii auto, cât mai ales pentru pietoni, având în vedere că trecerile de pietoni vizate deservesc accesul spre instituții de interes local, centre comerciale și școală. Ca recomandări pentru fluidizarea traficului, prefectul Iașului a menționat refacerea trecerii la nivel cu calea ferată de la intrarea în Podu Iloaiei dinspre Iași, identificată printre principalele cauze ale ambuteiajelor, precum și implicarea Poliției pentru descurajarea parcării autovehiculelor pe prima bandă a drumului național, între principalele intersecții din oraș.
La rândul său, directorul DRDP Iași, ing. Ovidiu Mugurel Laicu, a subliniat gradul ridicat de siguranță pentru pietoni și reducerea semnificativă a timpilor de traversare a localității rezultate în urma testelor, de la aproximativ 40 de minute în mod obișnuit, la 16-18 minute în sistem semaforizat. Suplimentar, acesta a evidențiat nevoia amenajării unei benzi de stocaj pentru virajul la stânga spre Erbiceni, dinspre Târgu Frumos spre Iași, aflată deja în lucru la nivelul DRDP Iași.
Din punct de vedere tehnic, reprezentanții Asociației „#HaiCăSePoate și ai companiei Red Spektrum, au remarcat o reducere cu aproximativ 60% a timpilor de așteptare (de la 10 la 4 minute) în după-amiaza zilei de vineri și a celei de duminică și cu 46% în dimineața zilei de luni, când în localitate este organizat târgul săptămânal, cu timpi de semaforizare de 90 – 120 sec. pentru autovehicule și de 20-40 sec. pentru pietoni.
Reamintim, testarea sistemului provizoriu de semaforizare a vizat intersecțiile DN 28, km 47+713, cu Str. Petru Rareș (la Farmacie), respectiv DN 28, km 47+963, intersecție Str. Cuza Vodă și Str. Traian (la Primărie).
📌 În cadrul testelor au fost montate 22 de semafoare provizorii destinate autovehiculelor și pietonilor, puse la dispoziție de DRDP Iași, softul și dispozitivele de sincronizare fiind puse la dispoziție cu titlu gratuit de principalii parteneri în proiect – Asociația „#HaiCăSePoate și compania Red Spektrum.
📌 Cu această ocazie, DRDP Iași mulțumește participanților la trafic pentru înțelegerea manifestată pe parcursul celor trei zile de teste, precum și celorlalți parteneri în acest proiect – Prefectura Iași, Poliția, Primăria Podu Iloaiei.
Iată și raportul