Câţiva antreprenori români, tineri manageri de top, au creat produse care au ajuns să fie asociate în mod automat cu aventura lor antreprenorială şi cu persoana lor. Brandurile şi numele antreprenorilor ce le-au creat sunt adânc întipărite în memoria colectivă a economiei locale.
Doi dintre acestia sunt din Iasi:
Ambiţia ieşeanului Iulian Dascălu de a comercializa pantofi în anii 90 sub brand propriu, Iulius, s-a dovedit neproductivă şi l-a îndemnat să se reorienteze: „Am ochit nişte hale la marginea Timişoarei şi aşa a apărut complexul comercial Terra”, îşi amintea omul de afaceri cum a făcut pasul spre domeniul care l-a propulsat în zona afacerilor de anvergură, în textul din catalogul tinerilor manageri din 2008. El a deschis în 2000 primul mall, în Iaşi, oraşul natal, urmat de alte două la Timişoara şi Suceava. Ulterior, a pus şi bazele complexului rezidenţial Palas. În 2008, ajunsese la o cifră de afaceri de 25 de milioane de euro şi la aproximativ 100 de angajaţi şi era deja numit „regele Mallurilor din România. Şapte ani mai târziu, numele Iulius se identifică, în afară de cele patru comerciale Iulius Mall, şi cu complexul Palas Iaşi, acestea având în 2013 o cifră de afaceri cumulată de 64,56 milioane euro.
Vânzare şi ulterior dezvoltare a făcut la Iaşi Gabriel Mardarasevici, care a dezvoltat în anii 2000 proiectul Radix, vândut ulterior către Ness Technologies pentru 9,7 milioane de euro. Gabriel Mardarasevici a absolvit Institutul Politehnic Iaşi, specializându-se în inginerie electrotehnică, a urmat un curs de automatizări timp de un an în Franţa, la Université d’Angers, mai multe cursuri tehnice şi de vânzări la companii precum Microsoft sau Hewlett-Packard şi şi-a luat doctoratul în electrotehnică la Universitatea Tehnică Gh. Asachi din Iaşi. La începutul anilor ‘90 s-a angajat la Radix, unde instala tehnologie pentru clienţi, iar în 1996 a renunţat la cariera de professor universitar, a cumpărat acţiuni la firmă şi a urmat o şcoală de business. După 2000 era deja acţionar majoritar la Radix şi, odată cu explozia businessului, a primit mai multe oferte de achiziţie. După vânzarea Radix către Ness, nu s-a retras din business, ci a făcut afaceri noi după cum povestea studenţilor anul trecut: „În 2009 am pornit două noi companii, una de IT şi alta de tehnologii inginereşti – automatizări industriale şi automatizări ale clădirilor. O a treia firmă se ocupă de programare.
Acum, după trei ani, am o cifră de afaceri mai mare decât avea Radix când am vândut-o şi un număr mai mare de angajaţi decât atunci. Cred că de fapt cea mai mare satisfacţie a fost că am putut să construiesc o echipă foarte valoroasă pentru că eu cred că într-un business cel mai important e omul”, povesteşte Mardarasevici, care consideră că secretul pentru ca antreprenorii români să aibă succes este să îşi ducă businessul dincolo de graniţele României. „Eu nu m-am dus în Germania sau Franţa, unde erau clienţi care aşteptau să cumpere ieftin, ci m-am dus în Albania, Bulgaria şi Turcia, unde puteam să fructificăm mult mai bine oportunităţile. Deschiderea spre exterior trebuie să fie o ţintă pentru tot mai mulţi afacerişti. Doar aşa pot creşte cu adevărat afacerile, iar România trebuie să ştie să-şi vândă inteligenţa.
Alte povesti de succes din mediul de afaceri, se pot citi aici