big_mac_macdonalds

Teorie inedita a economistilor! Pretul unui Big Mac de la McDonald’s indica rata saraciei din orice tara! O singura tara face exceptie de la aceasta regula

Preţul unui Big Mac este utilizat de publicaţia The Economist de mult timp pentru a determina o rată de schimb alternativă între monedele a două ţări, cu ajutorul metodei parităţii puterii de cumpărare – costul de producţie se presupune a fi acelaşi, însă preţul de vânzare este diferit în fiecare ţară.


Uitaţi de statisticile referitoare la rata şomajului şi la producţia industrială. Acum analiştii susţin că preţul unui hamburger arată dacă reformele economice din Europa dau sau nu roade, scrie CNBC.Guntram Wolff, economist în cadrul think tank-ului Bruegel din Bruxelles, a studiat preţurile Big Mac-ului de la McDonald’s din ţările membre ale uniunii monetare pentru perioada iulie 2011-ianuarie 2013 şi a descoperit că statele care se confruntă cu probleme financiare, precum Irlanda, au strâns mai mult cureaua, iar ceilalţi nu.

Analizând datele, Wolff a observat că preţurile unui Big Mac din Grecia, Portugalia şi Spania au crescut sub media zonei euro, în timp ce în Irlanda preţul chiar a scăzut. Acestea sunt principalele ţări membre ale uniunii monetare care au implementat reforme economice dure din cauza crizei datoriilor suverane. Spre deosebire de aceste state, în Germania preţul unui burger a crescut peste media zonei euro.

Preţul unui Big Mac este utilizat de publicaţia The Economist de mult timp pentru a determina o rată de schimb alternativă între monedele a două ţări, cu ajutorul metodei parităţii puterii de cumpărare – costul de producţie se presupune a fi acelaşi, însă preţul de vânzare este diferit în fiecare ţară.

Concluzia economistului este că reformele economice funcţionează. De exemplu, în Irlanda, care a redus cheltuielile bugetare după ce a primit bailoutul de la creditorii internaţionali, preţul unui hamburger a scăzut de la 3,80 euro la mai puţin de 3,50 euro.

Cu toate acestea, există însă o excepţie. Italia, o ţară extrem de îndatorată, este unul dintre statele din zona euro unde Big Mac-ul este cel mai scump – 3,85 euro. Comparativ, în Germania, burgerul de la McDonald’s costă 3,64 euro.

„Italia trebuie să implementeze politicile adecvate pentru a combate inflaţia ridicată”, a spus analistul de la Bruegel.

 

Lasă un răspuns

Your email address will not be published.

ARTICOL PRECEDENT

Iata cine se afla in spatele lantului de magazine Bata! Eugen Paturan a adus franciza Bata in Romania din anul 2003

URMĂTORUL ARTICOL

Lantul de supermarket-uri Profi are cel mai agresiv plan de extindere pentru 2013! La Iasi sunt asteptate noi magazine dupa deschierea celui din cartierul Dacia

Ultimele știri de la Economic