Sarbatoarea de pe 20 decembrie, cunoscuta in popor sub denumirea de Ignatul porcilor sau Inatoarea, este inchinata Sfantului Ignatie al Antiohiei si demonstreaza imbinarea practicilor pagane cu cele crestine.
Sfantul Ignatie Teoforul, episcop de Antiohia si martir al Bisericii este unul din cei mai de seama parinti apostolici. El ar fi fost pruncul luat in brate de Hristos si dat ca exemplu de smerenie ucenicilor Sai. Pentru ca nu a lepadat credinta in Hristos, a fost aruncat in arena si sfasiat de lei, in jurul anului 110, in timpul domniei imparatului Traian. O parte din moastele sale se afla in Catedrala episcopala din Galati, la Schitul Darvari din Bucuresti si la Manastirea Tismana. Peste sarbatoarea Sfantului Ignatie s-a suprapus, insa, un cult precrestin. Ziua de 20 decembrie este caracterizata de un demonism pronun?at, fiind patronata de o pereche de reprezentari mitice: Ignatul si Inatoarea.
In legende si povestiri populare, Ignatul apare in calitatea de sfant facator de minuni sau de conditie umila din care iese cu ajutor divin sau chiar ca erou civilizator care ii invata pe oameni sa se pregateasca cum se cuvine pentru Craciun. Figura Sfantului este astfel adaptata la traditiile romanilor iar animalul sacrificat, porcul, simbol vechi al norocului, belsugului si fertilitatii, devine o emblema a sarbatorii si chiar a patronului ei crestin.
Potrivit religiozitatii populare, sangele porcului, adica tocmai ceea ce, in timpul postului, se crede ca ne spurca, in timpul acestei sarbatori ne purifica, fiind un paradox al purificarii prin post si sange. Ignatul apare femeilor care torc, perie canepa sau spala in aceasta zi si le chinuie sau chiar ucide pe cele care fac treaba. In aceasta zi se lucreaza numai pana cand femeile aud tipand porcii.
Ziua de Ignat are si un patron feminin, conform traditiilor, nevasta lui Ignat, denumita Inatoare. Aceasta este reprezentata ca o femeie mostruoasa care opare?te mainile femeilor care torc sau le mutileaza si le ia vlaga. Ziua de 20 decembrie reprezenta in calendarul ocupatiilor traditionale termenul limita al prelucrarii firelor naturale.
Obieciuri de Ignat
In ziua de Ignat, pe 20 decembrie, are loc traditionala taiere a porcilor. Taiatul porcului, activitate la care participa intreaga familie, era supus unor restrictii rituale complexe. Porcii se taiau in zorii zilei sau dimineata. Animalul era stropit cu apa sfintita si asezat cu capul spre rasarit. Pe frunte sau pe ceafa se cresta cu cutitul o cruce pe care se presara sare. Din carne se pastra cate o bucata care se daruia Sf. Ignat.
„Femeile aveau o grija deosebita pentru capul si picioarele porcului, folosite la piftii (aituri sau racituri), preperat traditional care asigura sporul si sanatatea animalelor in gospodarie si se impartea ca ofranda pentru cei morti”, spun etnologii. Sfantul Ignat e zis si Craciunul tiganilor, ei fiind cei care taie porcii. Acum are loc taierea porcilor negri, de la care se opreste sange si fiere, pentru vindecarea bolilor si a frigurilor.
In popor se spune ca „daca nu tai porcul la Ignat, nu-i mai merge bine”, „dupa Ignat, porcul slabeste”. Exista, insa, sate in care porcul este taiat a doua zi de Craciun – precum in Valcea, Bacau, Prahova – sau a treia zi – Dambovita, conform unor interdictii privind consumul carnii de porc in post si in prima zi de Craciun.
Ansamblul ritual al taierii porcului este incheiat prin masa comuna, numita „pomana porcului”. In ziua de Ignat nu se lucreaza, se taie porcul si se crede ca cine nu are porc gras de Craciun si cutit in vreme pepenilor nu a cunoscut fericirea, potrivit expertului in folclor Irina Nicolau. Dar, potrivit traditiei, la taierea porcului nu trebuie sa fie de fata oameni milosi, intrucat porcul va muri greu si carnea lui nu va mai fi buna.
Traditii de Ignat
In aceasta zi din fiecare porc taiat i se daruieste o bucata lui Ignat.
Femeile piseaza grau ca sa aiba de impartit la Craciun. Se fac un fel de turte, „Carpele Domnului”, cu miere si nuci care se mananca in ajunul Craciunului.
Ignat vindeca porcii de boala rea si tot el este cel care vine sa le anunte moartea si sa le ia sufletele.
Porcul care nu e taiat pana in aceasta zi nu se mai ingrasa pentru ca in aceasta noapte isi viseaza cutitul.
In ziua lui Ignat e bine sa vezi sange, ca sa fii ferit de boli. Cine nu are porc trebuie sa taie macar o gaina.
Copii se manjesc cu sange de porc pe frunte ca sa fie rumeni si sanatosi tot anul.
Femeile nu lipesc, nu cos, nu taie cu foarfeca pentru ca porcii sa nu rame in batatuta sau sa rupa rufele peste an.
Cine nu taie porcul in aceasta zi, i-l mananca lupul in cocina.
Hainele cusute in aceasta zi vor da junghiuri celui care le poarta.