Vezi cum iti este afectat ritmul de zi cu zi odata cu trecerea la ora de iarna!

In noaptea de sambata spre duminica, ora 3.00 va deveni ora 4.00. Desi multi dintre noi ne bucuram la gandul unei ore in plus de somn, avem o veste proasta: efectele benefice asupra organismului nu vor dura mai mult de doua-trei zile.

 

Schimbarea orei ne va da peste cap ritmul de zi cu zi si, desi ne incanta o ora in plus de somn pe noapte, efectele negative vor fi mai multe. Spre deosebire de schimbarea orei de la inceputul primaverii, cand lumina soarelui si ziua mai lunga isi „arunca“ cu generozitate beneficiile asupra noastra (o zi mai lunga inseamna mai multa activitate, mai mult aport natural de vitamina D si chiar economie la factura de curent), ora in plus de somn din ultima duminica a lunii octombrie inseamna mai multe cazuri de depresie, mai multe atacuri de panica, mai multe tulburari de somn si chiar o crestere a numarului de sinucideri, potrivit adevarul.ro.  

Somn mai mult dimineata, insomnie la caderea noptii  

Primul efect negativ asupra organismului este si cel pe care il consideram pozitiv. Ora in plus de somn de luni dimineata nu va insemna nimic daca duminica seara nu poti pune geana pe geana. In cazul in care obisnuiesti sa te culci la ora 23.00, inseamna ca duminica la ora 24.00 inca nu vei fi adormit, si asta pentru ca organismul tau o va simti ca pe ora 23.00. Vestea buna este ca efectele dispar dupa cateva zile. Vestea rea este ca, cel putin luni si marti, 28 si 29 octombrie, te vei simti slabit, neodihnit si vei avea un randament scazut la serviciu. 

Insa nu toate vestile sunt rele. Unele studii sustin ca aceasta ora in plus de somn nu deranjeaza ceasul biologic. Cunoscut si sub numele de „ritm circadian“, acest ceas al organismului are o perioada de functionarea putin mai mare de 24 de ore, iar ora in plus de somn poate ajuta la reducerea stresului si la imbunatatirea productivitatii. Insa orice studiu care militeaza pentru aceste schimbari de ora, are o gramada de alte cercetari in spate care se opun si care sustin ca schimbarile acestea impuse organismului, chiar daca sunt minime, ne afecteaza pe termen lung.  

Un alt studiu, realizat de japonezi de data aceasta, sustine ca functiile fiziologice si patologice ale organelor interne sunt strans legate de ritmul circadian. Asadar, o tulburare in ritmul somnului poate cauza o tulburare in functionarea organelor. Acest lucru explica, chiar daca partial, riscurile crescute de infarct atunci cand se schimba ora.  

Dispozitivele medicale implantate au de suferit

Schimbarile impuse de trecerea la ora de iarna cauzeaza, pe langa lipsa somnului si probleme de sanatate serioase la anumiti oameni. Dispozitivele medicale, cum sunt stimulatoarele cardiace sau defibrilatoarele, chiar si monitoarele de glucoza, trebuie ajustate. In cazul in care se ignora asta, consecintele sunt destul de serioase. Cercetarile americanilor au dezvaluit ca dupa schimbarea orei au loc mai multe atacuri de inima.

Un numar mai mare de sinucideri  

Noaptea mai lunga si tulburarea orelor de somn ii face pe oamenii predispusi depresiilor sau cei care deja sufera de pe urma lor sa fie mai afectati de schimbarea orei. In perioada imediat urmatoare se inregistreaza un numar mai mare de sinucideri, sustin studiile. Din cauza zilei mai scurte, suntem mai apatici, lipsiti de energie si ne petrecem mult mai mult timp in fata dispozitivelor electronice (televizorul, laptopul sau smartphone-ul) in defavoarea exercitiilor fizice care ajuta foarte mult la pastrarea unei stari de spirit pozitive.

Ce e de facut?  

Primul lucru pe care putem sa-l facem este sa avem rabdare cateva zile pana ne obisnuim cu  noul ritm impus de schimbarea orei. Sa ne bucuram cat putem de ora de somn in plus si sa incercam, pe cat posibil, sa limitam folosirea dispozitivelor electronice inainte de culcare. Somnul este unul dintre cele mai importante lucruri din viata noastra. Intre sapte si noua ore de somn pe noapte ne ajuta la repararea celulelor cerebrale, la eliminarea toxinelor si chiar la pastrarea siluetei. Un program de somn stabil este si un „medicament“ impotriva depresiei.  

Daca esti o persoana activa, nu renunta la exercitiile fizice, chiar daca intunericul te indeamna la repaus si leneveala. Si, chiar daca nu esti un maniac al sportului, aceasta perioada este cea mai indicata sa te apuci. Cateva exercitii simple cu o jumatate de ora inainte de culcare, urmate de un dus fierbinte te vor ajuta sa adormi mai repede si sa beneficiezi de pe urma unui somn odihnitor.  

In cazul in care ai implantat un dispozitiv medical, cum este pacemakerul sau monitorul de glucoza, nu ezita sa consulti doctorul pentru ajustarea lui.

Lasă un răspuns

Your email address will not be published.

ARTICOL PRECEDENT

Atentie!In functie de caracteristicile hematologice ale fiecarei grupe de sange, sistemul imunitar va actiona in mod diferit asupra virusurilor, bacteriilor si afectiunile provocate de acestea. Vezi ce boli poti avea in functie de grupa de sange

URMĂTORUL ARTICOL

Personalitati ale Iasului (1) George Emil Palade

Ultimele știri de la Sanatate